Wethouder, burgemeester én staatssecretaris op bezoek in een week!

Stichting Mano kreeg in een week wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme), burgemeester Ahmed Aboutaleb en staatssecretaris Eric van der Burg (Justitie en Veiligheid) op bezoek. Zij kwamen op verschillende momenten langs bij noodopvanglocaties waar wij activiteiten verzorgen. Een kans om te laten zien en ervaren hoe we in samenwerking met verschillende partijen humane opvang realiseren in Rotterdam.

Wethouder Kasmi kwam op woensdag een kijkje nemen bij de Nederlandse les die we op cruiseschip De Volendam verzorgen voor vluchtelingen uit Oekraïne. “Het bezoek was hartelijk. We hebben handen geschud en daarna heeft hij meegekeken tijdens de les”, vertelt taaldocent Piet.

Burgemeester Aboutaleb was de zaterdag ervoor op bezoek geweest tijdens de knutselworkshop voor kinderen. “Als onderdeel van een algemeen bezoek kwam hij ook naar Deck 8 waar wij speelruimte voor kinderen hebben ingericht”, vertelt projectmedewerker Barbara. “Iedere zaterdag komen er dertig a veertig kinderen en gezinsleden knutselen.”

Als held ontvangen
Zo kon burgemeester Aboutaleb er rekenen op een warm onthaal. “Collega Iryna, die er ook was om te vertalen, had de kinderen en ouders van tevoren al verteld over de burgemeester, zijn aanstaande bezoek, en zijn foto laten zien. Hij werd als held ontvangen, iedereen wilde met hem op de foto*, er werd veel gekletst en hij kreeg tekeningen van de kinderen.”

Staatsecretaris Eric van der Burg bezocht het riviercruiseschip in de Spoorweghaven. “We hebben hem een rondleiding gegeven om ons werk en de inzet van ervaringsdeskundigen te laten zien en erover te vertellen”, zegt projectmedewerker Nour. “Hij heeft bij boksles, dansles en een integratiecursus voor Somalische vrouwen gekeken, die tijdens zijn bezoek plaatsvonden.”

Daarna was er tijd om koffie te drinken met een Syrische lekkernij, bereid door deelnemer Sawsan. “We zaten in een grote kring met heel veel bewoners van het schip en er was echt tijd en ruimte voor een gesprek. We konden het belang van kleinschalige opvang benadrukken en laten zien dat de sfeer die je zo kan creëren heel veel betekent voor de mensen.”

‘Een mooi initiatief!’
Het bezoek van de staatssecretaris was ongelofelijk belangrijk voor de tijdelijke bewoners van het schip, benadrukt Nour. “Doordat procedures langzaam gaan denken mensen soms dat ze worden vergeten. Dat ze gezien zijn en weten dat er aan hun zaak wordt gewerkt is een enorme mentale steun. Meer politici en beleidsmakers zouden op bezoek moeten komen!”

De staatsecretaris zelf was ook onder de indruk van wat hij had gezien en gehoord, zo bleek even later uit zijn post op LinkedIn. ‘Opvangen op z’n Rotterdams, dat gebeurt op een schip in de haven’, schrijft hij.

‘Verschillende partijen hebben samengewerkt om op dit schip kleinschalige opvang te creëren waar de menselijke factor wordt gewaardeerd en waar aandacht is voor trauma en stress. De vrijwilligers en de bewoners zorgen samen voor een veilige omgeving en een goede relatie met de buurt. Een mooi initiatief!’

*Om privacy- en veiligheidsredenen kunnen we deze foto helaas niet publiceren.