Wethouder Achbar is trots op Rotterdam na bezoek aan Mano

Wethouder Faouzi Achbar heeft begin deze week Stichting Mano bezocht. Achbar, verantwoordelijk voor Welzijn, Samenleven, Sport en Digitale Inclusie ging in gesprek met professionals en deelnemers van verschillende projecten van Stichting Mano. Ook nam hij een kijkje bij de taalles van SamenStarten en werd hij geïnterviewd door De Nieuwe Rotterdammert. “Ik ben blij en trots omdat we in Rotterdam laten zien dat iedereen snel mee kan doen.”

Tijdens koffie, thee en zoetigheden kreeg de wethouder een introductie van Stichting Mano en SamenDoorSamen en maakte hij ook kennis met de ervaringsdeskundigen die een actieve rol spelen binnen de stichting. Lubana vertelde over haar carrière binnen Mano, over haar groei van deelnemer, naar vrijwilliger, naar stagiair en inmiddels projectcoördinator.

Legeset (deelnemer en vrijwilliger), Ivan en Isapril (deelnemers en bewoners van het eerste opvangschip) vertelden over wat hun deelname aan activiteiten van Stichting Mano betekent. Ivan en Isapril verbleven eind vorig jaar op het eerste opvangschip waarvoor de stichting activiteiten heeft georganiseerd. Na een verblijf in het Ibis Hotel hebben zij nu hun eigen plek in Rotterdam en al die tijd is Mano betrokken geweest bij hen.

Banketbakkerij
Wethouder Achbar toonde zich bijzonder geïnteresseerd en nam ook nog een kijkje bij de klustraining voor vrouwen van SamenEmanciperen en bij de taalles van SamenStarten waar deelnemers kennismaken met de Nederlandse taal en geactiveerd worden om de taal te leren. Tot slot wachtte hem naast Syrische hapjes ook nog een interview met de redactie van De Nieuwe Rotterdammert die een krant maakt over het thema ‘Een nieuw leven’.

De wethouder was na afloop op LinkedIn onder de indruk van de inzet van vrijwilligers bij Stichting Mano. “Rotterdam draait op vrijwilligers, dit kunnen we terugzien bij Stichting Mano”, schrijft hij op LinkedIn. “Mano stimuleert Rotterdammers om te participeren in de samenleving. Ze creëren voorwaarden voor mensen om hun functie in de maatschappij te ontdekken en te benutten.

“Ze worden daarbij grotendeels geholpen door vrijwilligers die taallessen geven, om de nieuwe Rotterdammers taalbarrières te helpen overwinnen, of een gezin of persoon begeleiden. Deelnemers nemen het heft in eigen handen en worden actieve burgers. Zo ook Fatima, die ik vandaag heb ontmoet. Zij runt nu een eigen banketbakkerij: www.patisserietima.nl.”

Het interview met De Nieuwe Rotterdammert:

Kunt u zich even voorstellen?

Mijn naam is Faouzi Achbar, wethouder in Rotterdam. Ik ben 39 jaar, geboren in Rotterdam. Vader van drie kinderen en getrouwd.

Wat doet u in het dagelijks leven?

Ik leg werkbezoeken af bij organisaties die fantastisch werk doen in Rotterdam. Bijvoorbeeld Stichting Mano, waar we nu zijn. Daarnaast heb ik regelmatig overleg over plannen die in Rotterdam gemaakt worden, specifiek op mijn portefeuille: Welzijn, Samenleven, Sport en Digitale Inclusie.

Waarom vindt u het interessant om Stichting Mano te bezoeken?

Ik heb begrepen dat ze hier hele mooie dingen doen en ze zijn nu betrokken bij de opvangschepen die we hebben in Rotterdam, waar ze activiteiten organiseren. Ik was heel erg benieuwd en wilde alles graag met mijn eigen ogen zien waaronder SamenDoorSamen en SamenGroeien. En ik wilde graag kennismaken met de ervaringsdeskundigen die onderdeel zijn van de stichting.

Wat wilt u betekenen voor nieuwkomers in Rotterdam?

Wat ik mooi zou vinden om te zien is dat elke nieuwkomer in Rotterdam zijn plek kan vinden op zijn of haar eigen manier. Het is heel goed dat er organisaties zijn, waaronder Stichting Mano maar ook andere organisaties, die daar ondersteuning in kunnen bieden, zodat elke Rotterdammer volwaardig mee kan doen. Of het nou een nieuwkomer is of iemand die hier geboren wordt.

Het thema van onze krant is ‘Een nieuw leven’. Hoe kunnen wij een goed nieuw leven opbouwen in Rotterdam?

Dat verschilt per individu. Elke nieuwkomer in Rotterdam, maar ook iedereen die hier wordt geboren, volgt zijn/haar eigen weg. Persoonlijk denk ik dat het leren van de Nederlandse taal wel echt belangrijk is. Met Engels kom je ook een eind, maar ik merk wel dat je met de Nederlandse taal een enorme voorsprong hebt. Dus probeer de taal heel snel te leren en vervolgens is het met de taal veel makkelijker om een baan te vinden. Op het moment dat je die twee dingen hebt: je spreekt de taal goed en je hebt een baan, dan heb je een goede basis om te kunnen landen in de stad Rotterdam. Jullie doen het trouwens echt fantastisch voor het aantal jaar dat jullie in Nederland zijn!

Hoe kunnen we problemen met integratie oplossen die sommige deelnemers wanhopig maken?

Wat ik vandaag heb gehoord bij Stichting Mano is dat er hele goede programma’s bestaan, ook als er mentale uitdagingen zijn bij mensen. Ik heb ook begrepen dat er ervaringsdeskundigen in dienst zijn genomen en dat dankzij hun ervaringen ook programma’s weer verbeteren. Ik vind dat echt een goede zaak. Wij kunnen dingen bedenken, maar ik ben zelf geen Syriër en ook geen vluchteling geweest, dus is het heel goed om juist mensen uit die landen te betrekken bij de programma’s. Stichting Mano is hier mee bezig en dat lijkt me een goede stap.

Wilt u verder nog iets zeggen?

Vandaag geeft mij wel een trots gevoel. Ik heb een aantal mensen ontmoet vanochtend en nu ook jullie. Ik vind het knap om te zien hoe snel jullie meedoen in de Rotterdamse samenleving. Daar ben ik blij om en ik ben trots omdat we laten zien dat we in Rotterdam goed bezig zijn en dat iedereen die hier komt toch snel een plek kan vinden. En als ik jullie dan nu hoor, dan ook mijn complimenten voor jullie, voor hoe snel jullie al in de Rotterdamse stad meedoen.