Week van het Vergeten Kind is van start!

Op de eerste dag van de Week van Het Vergeten Kind is de Hartenhuis Award 2019 uitgereikt aan de makers van de impactvolle documentaire ‘ALICIA’.

Filmmaker Maasja Ooms en producent Willemijn Cerutti verdienen de award vanwege de documentaire die zo goed laat zien wat de gevolgen zijn van het alsmaar doorverhuizen van uit huis geplaatste kinderen. Zonder deze documentaire was dit probleem nooit zo onder de aandacht gekomen.

“De documentaire maakt pijnlijk duidelijk dat uit huis geplaatste kinderen steeds verder getraumatiseerd worden door het vele doorverhuizen”, aldus Margot Ende – van den Broek -directeur Het Vergeten Kind.

Het was een feestelijke aftrap van de Week van Het Vergeten Kind. Waarin onze ervaringsdeskundigen, The Unforgettables, in gesprek gingen met o.a. minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Hugo de Jonge. Hele kritische vragen werden er aan de minister gesteld. ‘Bent u zelf wel eens langer dan 24 uur in de opvang geweest?’ ‘Waar ligt volgens u de oplossing van het continu doorverhuizen?’ ‘Wat gaat u hieraan veranderen?’ ‘Hoe gaat u dit voor elkaar boksen?’

Omdat The Unforgettables nog lang niet zijn uitgepraat met de minister, zijn zij uitgenodigd in Den Haag om verder met elkaar in gesprek te gaan! Dat is een begin, want zoals Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer zei: ‘We moeten gaan luisteren naar het kind, belangen van het kind voorop stellen bij het nemen van besluiten’.

Met het campagnelied ‘Je bent niet alleen’ van Johnny de Mol en Glen Faria werd de dag feestelijk afgesloten. Een mooie aftrap van een bijzondere week!

Hoedje van Papier is sinds 2014 activatiepartner van Het Vergeten Kind.