Walter van Pachachaca begonnen met studie Grafisch Ontwerp

Walter (21) zit vrijwel elke ochtend verdiept in de vakken of online lessen van zijn studie Grafisch Ontwerp die hij volgt aan de Hogeschool van Cuzco. “Ik wil straks als grafisch ontwerper mooie opdrachten binnenhalen, maar ook sociale organisaties als Pachachaca met mijn werk ondersteunen.”

De vakken gaan over communicatie en taal, over sociale media en welke opties deze platforms op smartphones en computers hebben om te benutten bij het maken van ontwerp. “En het is ook nog veel kennismaken met alle docenten en klasgenoten”, vertelt Walter, “want ik ben nog maar net begonnen met de opleiding.”

Toen Walter op zijn negende bij Pachachaca kwam wonen ontdekte hij zijn passie voor tekenen, schilderen en kunst. Iets waarvoor in het dorpje waar hij de eerste jaren van zijn leven doorbracht veel minder tijd en aandacht was. “Ik hielp mee op het land en soms sloeg ik een heel schooljaar over.”

De wereld ontdekken
Tot die tijd was hij veelal op zichzelf aangewezen. Zijn moeder was te ziek om voor hem te zorgen en zijn vader was er zelden. Samen met zijn broers woonde hij bij zijn opa en oma en bestond het leven uit hard werken om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Walter sprak alleen Quechua, de oorspronkelijk taal van de Andes.

Gezinshuis Pachachaca bood Walter een nieuwe familie, een nieuwe structuur en nieuwe mogelijkheden. “De begeleiding die kinderen nodig hebben om een goed leven te leiden”, zegt Walter. “Ik kreeg hier de kans om de wereld te ontdekken en te studeren. Ik heb hier heel veel geleerd en kan dit met vrienden verder ontwikkelen.”

Tekenwedstrijd
Met talent voor tekenen wist Walter al wedstrijden te winnen die in Calca en Cuzco werden gehouden. Zijn creativiteit wil hij nu inzetten bij het vervaardigen van logo’s, flyers, opmaak, fotografie en webpagina’s. Ofwel al het werk dat hij straks als grafisch ontwerper kan gaan doen.

En zijn eerste ontwerp is al klaar. Het is het logo voor zijn basketbalteam waarmee hij, naast zijn studie en werk in een restaurant, veel tijd doorbrengt. “Het is een Boeddha die een basketbal vast houdt. Zijn vingers zijn de teamspelers, de bal is het veld en alles in deze sport draait om concentratie.”