We zijn blij dat je hier bent

Stichting Mano verwelkomt vrijwilligers met open armen

Coördinator bij de VoorleesExpress

Wij vinden het belangrijk om de vrijwilligers van VoorleesExpress Rotterdam intensief te begeleiden. Daarom heeft elke coördinator een team van 6 tot 8 gezinnen en voorlezers onder zijn of haar hoede. Als coördinator ben je goed op de hoogte van wat er bij de gezinnen thuis gebeurt en houd je de verwachtingen en doelstellingen in het oog. Samen kijken jullie hoe het voorlezen bij de gezinssituatie past. Je gaat drie keer met de voorlezers mee naar het gezin, organiseert drie bijeenkomsten en onderhoudt contact met de voorlezers. Daarbij word je begeleid door een projectmedewerker van de VoorleesExpress. Het coördineren vraagt gemiddeld 2 uur per week, inclusief voorlezersbijeenkomsten.

Heb jij affiniteit met kinderen en ben je enthousiast over boeken en (voor)lezen? Ben je beschikbaar in de avonduren? Ben je goed georganiseerd en administratief vaardig? Vind je het leuk om een team van voorlezers te begeleiden? Dan horen we graag van je!

Taalcoach

Het goed beheersen van de Nederlandse taal is noodzakelijk voor statushouders om te kunnen inburgeren.

De deelnemers aan het programma ‘Samen actief in Rotterdam’ van SamenDoorSamen hebben les op een taalschool, maar vaak is dat niet genoeg. Ze willen daarom graag iemand ontmoeten met wie zij de Nederlandse taal kunnen oefenen. Lijkt het jou leuk om hierbij te helpen?

Als taalcoach spreek je wekelijks af met de deelnemers en ga je aan de slag met taaloefeningen, huiswerk en besteed je vooral veel aandacht aan spreekvaardigheid. Deze taalcoachingstrajecten duren maximaal drie maanden.

Doe mee met Jongeren voor Mekaar

Met Jongeren voor Mekaar zetten jongeren (leeftijd 14 – 30 jaar) zich in voor andere jongeren of voor kinderen. Hoe je je inzet, beslis jij zelf. Dit hangt af van jouw interesses en hoeveel tijd je wilt besteden. Ben jij tussen de 14 en 30 jaar en wil jij je inzetten voor andere jongeren in de stad? Meld je aan en we gaan graag met je in gesprek om te kijken wat bij jou past.

Wat kun je doen?
  • Activiteiten organiseren voor kinderen of jongeren (bijvoorbeeld een voorleesmiddag, dagje naar de dierentuin, een graffiti-route door de stad of filmavond).
  • Lid worden van de Jongerenraad: je geeft advies over hoe Stichting Mano jongeren goed kan begeleiden en wat voor jongeren belangrijk is in vrijwilligerswerk.
  • Lid worden van de Activiteitencommissie: je organiseert samen met andere jongeren activiteiten met een maatschappelijk belang.
  • Voorlezen aan kinderen van 2- 8 jaar.
  • Een jongere statushouder begeleiden, bijvoorbeeld met de Nederlandse taal of door samen leuke dingen doen.
  • Computerles geven.

• En nog veel meer!
Huruy en Ken

Studie- of jobcoach

Voor het traject ‘Samen aan de slag in Rotterdam’ van SamenDoorSamen zoeken wij vrijwilligers die als studie- of jobcoach onze deelnemers willen ondersteunen. Dit houdt in dat je een statushouder kennis laat maken met jouw werkveld en begeleidt bij het vinden van werk of studie.

Voor dit onderdeel is het hebben van een netwerk van groot belang. Onze deelnemers hebben soms een steuntje in de rug nodig om daadwerkelijk die stap richting een werkgever of een opleiding te maken.

Heb jij kennis van een bepaald vakgebied en vind je het leuk om dit aan de statushouders die graag willen werken in dit vakgebied over te brengen? Dan ben je bij ons zeer welkom!

Meedoen of meer weten?
Neem dan contact met ons op:

VoorleesExpress Rotterdam

helena@stichtingmano.nl