Voorlezer Alenka deelt haar ervaring #10jaarvlerotterdam

Begin van dit jaar is de campagne ’10 jaar VoorleesExpress in Rotterdam’ van start gegaan. Een groot deel van 2019 zal in het teken staan van terugblikken op de afgelopen 10 jaar waarin VoorleesExpress Rotterdam is uitgegroeid tot een groot project waarbij aan 300 gezinnen per jaar wordt voorgelezen. Op de sociale media van VoorleesExpress Rotterdam zullen ervaringen van projectmedewerkers, vrijwilligers en gezinnen gedeeld worden. De campagne wordt afgesloten met een groot feest in het najaar. Heb je ook ervaringen met de VoorleesExpress die je wil delen, doe dit dan onder #10jaarvlerotterdam.

Voorlezer Alenka: voorlezen bij de VoorleesExpress gaat over meer dan lezen alleen!

Ik vind taal, boeken en kinderen leuk. Een vriendin tipte mij over het voorleesinitiatief en mijn aanmelding was een feit. Ik heb vroeger altijd boeken om mij heen gehad en er werd er thuis met mij en mijn broers gelezen. Dat is niet voor elk kind en gezin vanzelfsprekend. Ze hebben weinig boeken in huis, geen tijd om naar de bibliotheek te gaan of spreken de Nederlandse taal niet goed. Wat ik goed vind aan de VoorleesExpress is dat ze ouders via de basisschool bereiken. Ouders melden zichzelf en hun kinderen aan. Dat laat zien dat ze betrokken zijn en de taalontwikkeling van hun kinderen belangrijk vinden.

Na de eerste keer voorlezen was ik zo enthousiast dat ik graag door wilde bij een volgend gezin. Wat heel fijn is dat je bij een gezin geplaatst kunt worden in de buurt van je eigen woning, waar je lopend of op je fiets naartoe kunt. In het najaar van 2015 ging ik aan de slag bij een gezin uit Servië. Twintig weken zou ik met Boris elke week gaan lezen. Hij was toen 6 jaar. We bouwden een band op er was ook een goede klik met de rest van het gezin. Zo gebeurde het dat ik na die 20 weken door ging als vaste ‘leesjuf’. Om te lezen (altijd met iets lekkers erbij), maar ook om te kletsen over ditjes en datjes, woordjes te oefenen, een spelletje te doen en ik ging nooit zonder een nieuwe mop in mijn broekzak naar huis. Zo creëerde we ons eigen leesritueel. Sinds januari ben ik zelf moeder en zien we elkaar minder vaak, maar proberen we toch nog af te spreken. Ik ben enorm trots op Boris en hoe hij zich heeft ontwikkeld. Hij en zijn familie hebben een speciaal plekje in mijn hart veroverd.

Als vrijwilliger van de VoorleesExpress heb ik twee gezinnen geholpen om nog meer plezier te krijgen in het lezen en spelenderwijs bezig te zijn met de Nederlandse taal. Voor mij betekende dit lezen met kinderen met een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse en kreeg ik een inkijkje in hun gezinsleven en tradities. Omdat je wekelijks over de vloer komt werd ik een vertrouwd gezicht en onderdeel van het gezin. Dat is heel bijzonder en je bouwt een hechte band op met kind en ouder. Het is enorm dankbaar en leuk werk. Het bewijs dat boeken en verhalen verbinden!

Voorlezer Mandy had het al mooi verwoord in haar verhaal bij de vraag ‘Waarom doe je dit?’. De dankbaarheid van kinderen en hun ouders is enorm. Je brengt boeken en verhalen binnen, maar je neemt ook aandacht en gezelligheid mee. In ruil daarvoor maak je kennis met een andere cultuur en mensen die je anders nooit had ontmoet, en laten zij jou toe in hun huiselijke omgeving. Het vergroot je wereld en het relativeert. Je kunt echt iets betekenen voor een ander en krijgt er net zoveel, zo niet meer voor terug. Ik zou het zo weer doen! #10jaarvlerotterdam

Wil je ook aan de slag als voorlezer? Meld je aan via: https://bit.ly/2KjFdWH