Voorlezer bij VoorleesExpress Rotterdam

Als voorlezer lees je wekelijks voor aan kinderen die opgroeien met een (risico op) taalachterstand. Je leest twintig keer een uur voor bij het gezin thuis, op een vaste dag en tijd. Als voorlezer laat je ouders en kinderen langzaam wennen aan interactief voorlezen, boekjes en verhalen. Met het gezin kijk je hoe het voorlezen het best past in hun thuissituatie. De VoorleesExpress heeft als doel de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen te stimuleren.

Omschrijving van de activiteiten
De VoorleesExpress heeft als doel de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen én ouders te stimuleren. Als vrijwillige voorlezer lees je 20 keer een uur per week voor aan kinderen die opgroeien met een taalachterstand. Als voorlezer laat je ouders en kinderen kennismaken met boeken en verhalen en verrijk je de taalomgeving in huis. De VoorleesExpress is voor zowel gezinnen als voorlezers een bijzondere ervaring.

Tijdsinzet
Als voorlezer word je gekoppeld aan een gezin bij jou in de buurt. Dit gezin bezoek je wekelijks één uur, het liefst op een vaste dag en tijd. In totaal vinden er 20 bezoeken plaats. Je zorgt zelf voor de materialen, zoals prentenboeken. Deze kun je bijvoorbeeld lenen bij de bibliotheek. je krijgt van ons een abonnement vergoed zodat jij kosteloos boeken kan gebruiken.

Na afloop van ieder bezoek schrijf je een korte evaluatie in onze app, zodat wij met me mee kunnen lezen hoe het gaat. In de app vind je ook veel tips voor het volgende bezoek. Al met al ben je wekelijks ongeveer 1,5 kwijt aan jouw vrijwilligerswerk.

Wij verwachten:

• Een minimum leeftijd van 18 jaar;
  • Affiniteit met kinderen;
  • Enthousiasme over (voor)lezen en boeken en kunt dit overbrengen;
  • Beschikbaarheid op minimaal één vast moment per week een uur gedurende een periode van 20 weken;
  • Vloeiend Nederlands;
  • Een open, nieuwsgierige houding en interesse in sociale en culturele diversiteit;
  • Iemand die digitaal vaardig en bereid is om met een app te werken.

Wij bieden:

• Diverse workshops, trainingen en intervisiemomenten;
  • Een unieke ervaring om kennis te maken met andere culturele achtergronden;
  • Een gratis bibliotheekabonnement;
  • Begeleiding van een coördinator of van de projectleiding.

Achtergrondinformatie Stichting Mano
Stichting Mano zet zich in voor een inclusieve samenleving. Met onze programma’s willen we kwetsbare Rotterdammers in staat te stellen om als actieve burger (weer) mee te doen aan de maatschappij. Daarbij brengen wij verschillende stadgenoten op duurzame wijze met elkaar in contact.