Voorlezen is elke week feest! vertelt Kim van de VoorleesExpress

De VoorleesExpress moest de afgelopen maanden alles uit de kast halen om te kunnen blijven voorlezen in tijden van corona. En dan hebben we het niet alleen over boeken. “Het was best een uitdaging”, vertelt projectmedewerker Kim Oorebeek in een uitgebreid interview met de redactie van De Nieuwe Rotterdammert. “Dankzij een flinke dosis creativiteit van alle voorlezers en gezinnen is het goed gelukt!”

Wat is het doel van de VoorleesExpress en hoe helpen jullie?

Veel jonge kinderen in Rotterdam verlaten de basisschool met een taalachterstand en een deel van hen wordt thuis weinig of niet gestimuleerd in het oefenen van de Nederlandse taal. Dit komt bijvoorbeeld omdat er thuis geen Nederlands wordt gesproken of omdat er geen boeken in huis zijn. Kinderen die op een vroege leeftijd veel in aanraking komen met taal, gaan taal leuker vinden, pakken makkelijker een boek en worden zo beter in taal. De VoorleesExpress komt langs bij gezinnen die hier hulp bij kunnen gebruiken en om te laten zien hoe leuk lezen kan zijn.

Hoe werkt dat precies?

Vrijwilligers gaan langs bij deze gezinnen. Dat doen ze in een periode van twintig weken. Als voorlezer kun je zelf bepalen hoe je te werk gaat, afhankelijk van de eigen kennis van de taal en boeken en van wat het gezin nodig heeft. Sommigen kiezen ervoor om elke week voor te lezen, anderen vullen dit aan met taalspelletjes of andere talige activiteiten.

Hoe kan je meedoen met de VoorleesExpress?

Scholen of logopedisten kunnen kinderen aanmelden. Alle meesters en juffen kennen de VoorleesExpress en kunnen ook gezinnen hier op wijzen. En wil je meedoen als vrijwilliger, dan kun je dat laten weten bij Stichting Mano, want wij kunnen je ook aanmelden als voorlezer. Aanmelden kan ook via de website. En verspreid het woord want er zijn altijd gezinnen die nog wachten op een voorlezer.

Kan iedereen meedoen?

Kinderen moeten tussen de 2 en 8 jaar oud zijn en qua taal achterlopen op hun klasgenoten. Ze mogen nog niet eerder hebben deelgenomen aan de VoorleesExpress omdat heel veel gezinnen willen deelnemen en we iedereen een kans willen geven. Het gaat om gezinnen die zelf de middelen niet hebben om hulp in te schakelen. En de ouders moeten ook zin hebben om er zelf wat van op te steken en actief aan de slag gaan met tips van de voorlezer. Het is niet de bedoeling dat we een soort oppas worden. Dus we komen echt om met heel het gezin aan taal te werken.

Waarom is de VoorleesExpress belangrijk?

Het is belangrijk om kinderen met een taalachterstand te helpen en het is belangrijk om ouders die hun kinderen wel willen helpen met de taal, maar dit lastig vinden, een steuntje in de rug te bieden. We bieden zo een makkelijke manier om de taalvaardigheid te stimuleren. Bij het ene gezin gaan de ouders zelf voorlezen en bij het andere gezin komt een voorlezer die ook gezellig wat komt kletsen met de kinderen en spelletjes komt doen of Nederlandse liedjes zingen. Het is echt belangrijk om te laten zien hoe leuk lezen en taal kunnen zijn en dat kinderen al jong goed met taal oefenen.

Wat betekent voorlezen voor jou?

Persoonlijk ben ik altijd voorgelezen door mijn ouders, dus het was heel vanzelfsprekend voor mij. En naast dat ik het voorlezen heel erg leuk vond, was het ook even een moment om samen met je ouders te zijn. Even een moment voor het slapen gaan of samen op de bank even tegen je vader of moeder aan kruipen. Dus ik heb daar zelf hele warme herinneringen aan. En dat is ook iets wat we de ouders mee willen geven: dat het niet alleen voor de taal goed is, maar ook een gezellig moment met je kind.

Ben je zelf ook een voorlezer?

Ik lees voor bij een familie hier in de buurt. Hayat is vijf jaar en een heel vrolijk meisje dat altijd wat te vertellen heeft (foto). Elke week wacht ze me zwaaiend op. We kletsen met elkaar, lezen twee of drie boeken en spelen altijd een spelletje of doen wat taalopdrachten. Haar favoriet is puzzelen en daar is ze dan ook heel goed in. Ook eet ik bijna wekelijks mee, ik voel me enorm welkom. Het is voor mij en veel andere lezers en gezinnen zo mooi dat je op deze manier buurtgenoten leert kennen die je anders niet had gekend.

Wat is jouw favoriete boek?

Dat was ‘De grote boze heks’ over een heks die in een groot bos woonde met heel veel dieren. En eigenlijk was het een heel chagrijnig mens terwijl de dieren heel gezellig waren. Ze gaven altijd feestjes, maar dan soms ging de heks toch overstag en eigenlijk was ze ook heel lief. Dus alle verhalen die over de grote heks gingen vond ik fantastisch.

Konden jullie wel blijven voorlezen tijdens de coronatijd?

We hebben heel veel digitaal gedaan. Dat betekent dat de gezinnen ook digitaal vaardig moesten worden en dat iedereen een laptop moest hebben. Die hebben we ook rondgebracht waar nodig. En de voorlezers zijn gaan videobellen om te kunnen voorlezen, ze hebben voorleesvideo’s gemaakt om op te sturen, pakketjes gemaakt om door de bus te doen en audioberichten opgenomen die de kinderen zelf konden afluisteren. Op die manier bleef het contact met de gezinnen behouden. En er was ook een tijd dat de kinderen thuis zaten omdat de scholen dicht waren. De voorlezers gingen ook helpen met het schoolwerk van de kinderen. Dat was op dat moment echt nodig. Het is heel leuk dat we zo creatief konden zijn, maar het werkt niet voor elk gezin. Met jonge kinderen is het bijvoorbeeld heel moeilijk om ze voor een scherm te houden. Er zijn ook ouders die het toch lastig vinden om digitaal aan de slag te gaan. En sommige vrijwilligers vinden het ook moeilijk om op deze manier te werken.

Heb jij nog tips voor hoe je de taal kunt oefenen tijdens corona?

Voor gezinnen zijn er veel meer dingen online. De digitale prentenboeken zijn heel leuk en heel veel meesters en juffen hebben nu bijvoorbeeld een eigen website zoals jufsanne.com of jufmilou.com. Er staan hartstikke veel spelletjes op die kinderen thuis kunnen doen.

Wat is het mooie van de VoorleesExpress?

Er wordt echt een mooie band opgebouwd met een gezin die het daardoor wel moeilijk maakt om weer afscheid te nemen. Heel mooi om te zien dat heel veel voorlezers ook na het traject nog langs blijven gaan, dus dat ze echt vrienden worden. Ze blijven afspreken om te eten en blijven elkaar vaak gewoon zien. Dat vind ik eigenlijk het mooist. Voor mij staat er van de zomer al een barbecue in de planning. Het is elke week feest!

Voorlezer worden?

Als vrijwilliger van de VoorleesExpress word je getraind en begeleid. Naast persoonlijke begeleiding krijg je input via onze e-learning. Meer weten over dit vrijwilligerswerk? Neem dan contact op het VoorleesExpress Rotterdam (Stichting Mano) via, tel. 010-4863022 of
voorleesexpress@stichtingmano.nl.

Kim Oorebeek (31) woont sinds 2009 in Rotterdam-Noord. Ze studeerde Cultureel Maatschappelijke Vorming (CMV), wat nu Social Work heet. Ze woont met twee katten en werkt bij de VoorleesExpress.