VoorleesExpress Rotterdam ontvangt Nora Schadee prijs tijdens Rotary LetterFestival

Op zondag 1 november organiseerden de gezamenlijke Rotterdamse Rotaryclubs i.s.m. Bibliotheek Rotterdam voor de tweede keer het LetterFestival. Het Rotary LetterFestival vraagt aandacht voor een van de grootste en tegelijk meest onderschatte problemen in de Rotterdamse samenleving: laaggeletterdheid. Maar liefst 21% van de Rotterdammers is laaggeletterd, dit is twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde. Het doel van deze festivaleditie was om de VoorleesExpress in Rotterdam te helpen laaggeletterdheid te bestrijden.

Dit jaar was plek voor slechts een beperkt aantal deelnemers, daarom werd alles zo ingericht dat het festival online goed te volgen was. Van de corona-nood werd een deugd gemaakt en dit jaar werden álle Rotaryclubs in Nederland uitgenodigd om deel te nemen. Via een donatieknop op de website konden alle deelnemers geld doneren aan de VoorleesExpress.

Daarnaast konden deelnemers ook meedoen aan een potje Scrabble en een dictee geschreven door Abdelkader Benali. Uiteraard las een van de voorlezers van VoorleesExpress Rotterdam ook voor. Via de online verbinding konden alle kinderen van 4 tot 8 jaar thuis meeluisteren en in de zaal zelf zaten 18 kinderen.

De dag werd afgesloten met een grote verrassing: VoorleesExpress Rotterdam ontving de eenmalige Nora Schadee prijs! In 2019 overleed op 72-jarige leeftijd Nora Schadee,  jarenlang conservator bij het Historisch Museum Rotterdam. De maatschappelijke relevantie van taalbevordering was altijd haar bron van inspiratie. Als Rotarian gaf zij invulling aan haar ‘community service’ door wekelijks voor te lezen aan kinderen op basisscholen. Ter nagedachtenis is besloten in haar naam een prijs uit te reiken aan een project dat zich in Rotterdam actief inzet voor leesvaardigheid. Wij zijn er trots op deze prijs te mogen ontvangen!

Op www.letterfestival.nl kun je de opnames van het voorlezen, het dictee en de Scrabble-wedstrijd terugkijken of een donatie doen!