VoorleesExpress geeft kijkje in de keuken tijdens 10-jarig jubileum

Logo VoorleesExpress-10jaarDe VoorleesExpress bestaat 10 jaar. In de week van 16 – 20 mei geeft zij een kijkje in de keuken en laat zij zien wat zij doet. Voor de kinderen en hun ouders, voor de stad of het dorp, voor de gemeente waarin zij actief is. Welke partijen daarbij onmisbaar zijn. ‘10 jaar VoorleesExpress!’ staat daarmee in het teken van successen vieren en is tevens startschot voor landelijke uitbreiding.

De VoorleesExpress is een laagdrempelige en toegankelijke organisatie, enorm betrokken bij haar partners. Veertig franchisenemers voeren de VoorleesExpress uit in meer dan honderd gemeenten. Duizenden vrijwilligers lezen wekelijks thuis voor bij gezinnen bij hen in de buurt. Netwerken van bibliotheken, voorschoolse instellingen, primair onderwijs, welzijn, gemeenten en overige partners zetten zich samen met de VoorleesExpress in voor het bestrijden van taalachterstand. Inmiddels staat de teller op 13.000 bereikte gezinnen.

Marieke Heinsbroek, medeoprichter VoorleesExpress: “Toen ik in 2006 met mijn zus Anne in het Utrechtse Kanaleneiland begon met het project, lazen we voor bij 10 gezinnen. We konden ons niet voorstellen dat we ooit zouden groeien naar 100 gezinnen. Inmiddels lezen we jaarlijks bij bijna 4.000 gezinnen voor. Hoe bijzonder is dat!”

Sterke lokale netwerken
Nog steeds loopt dertien procent van de kinderen het risico om op latere leeftijd laaggeletterd te worden. Gemeenten zijn gebaat bij betrouwbare partners en structurele samenwerkingen in het voorkomen van laaggeletterdheid. De VoorleesExpress zet daarom in op verankering in lokale netwerken en duurzame samenwerking met gemeenten. Hierdoor krijgt de VoorleesExpress een stevige basis in de steden en dorpen waarin zij actief is en wordt het effect vergroot.

Hugo de Jonge, wethouder Onderwijs, Jeugd en Zorg bij gemeente Rotterdam: “Wij zien de VoorleesExpress als een professionele partner waarmee we samen de taalachterstand in Rotterdam terug willen dringen. Daarom ondersteunt de gemeente Rotterdam de VoorleesExpress.”

Geen kind zonder voorlezen
’10 jaar VoorleesExpress!’ is geen eindstation. Om voor te kunnen lezen op plekken waar dat nu niet mogelijk is, ontwikkelt de VoorleesExpress voorleespakketten. Met dit basispakket kunnen ook kleinere gemeenten aan de slag met de methode van de VoorleesExpress. Zo wordt de toegankelijkheid van het project nog meer vergroot en kunnen jaarlijks 1.000 extra gezinnen worden bereikt. ‘Geen kind zonder voorlezen’ is en blijft de missie van de VoorleesExpress.

De ontwikkeling van de voorleespakketten komt tot stand door middel van een crowdfunding campagne. Om bij te dragen aan de crowdfunding of voorverkoop van de voorleespakketten kun je hier terecht. Kijk voor meer informatie over het project op www.voorleesexpress.nl.

Voorleesgezin bij vrijwilliger Ans 2

Foto: Lianne Collignon