Van jamsessie naar een optreden op Oerol festival 2022!

Wie had dat ooit gedacht? In minder dan een jaar tijd is het de heren van de EriBand gelukt. Optreden op een groot festival voor duizenden mensen, de droom van elke muzikant. De band werd geboekt en afgelopen 13 juni mochten ze hun eerste grote show geven op Oerol!

Het begon allemaal met een filmpje, gemaakt tijdens één van de wekelijkse repetities mogelijk gemaakt door Stichting Mano in WORM, een podium voor experimentele, avant-garde en underground kunst. De directeur, Janpier Brands stuurde de opname van de band naar Niels Nieuborg, één van de programmeurs van het festival en de rest geschiedde.

Maandagochtend 4:30 de wekker gaat (veel te vroeg). Het is tijd om op te staan, klaar te maken en met z’n allen te verzamelen. Geluidstechnicus van WORM, Vincent Denieul haalt ons op in een gehuurd busje en vol goede moed (en veel muziek) vertrekken we richting Harlingen, waar we de boot richting Terschelling moeten halen.

Eenmaal op de boot gestapt trekken de muzikanten heel wat bekijks met hun instrumenten. We lopen zelfs, heel toevallig, een docent van een aantal bandleden tegen het lijf die ook op weg is naar Terschelling. Terwijl de jongens buiten op het dek van het schip aan het jammen zijn, verzamelt er zich al snel een klein groepje om de muzikanten heen. De toon is al goed gezet!

Op tv!
AVROTROS heeft van dit succesverhaal lucht gekregen, want op de dag van het optreden werden de heren gevolgd door een heuse cameracrew. Eenmaal aangekomen op Terschelling werd de EriBand verwelkomd door niemand minder dan presentatrice Carolien Borgers. Zij mag tijdens het tiendaagse festival verslag uitbrengen voor het programma ‘Opium op Oerol’, te zien op NPO2. Een groot gedeelte van de dag een camera op je gericht hebben kan natuurlijk heel spannend zijn, maar Carolien en haar team waren heel goed in staat om de muzikanten op hun gemak te laten voelen!

Backstage werden we goed ontvangen door de crew van het festival en voor het eerst konden de bandleden een kijkje achter de schermen nemen en ervaren wat er allemaal voor nodig is om een festival als Oerol in goede banen te leiden. Alles was op en top verzorgd: callsheets, tickets, reis, eten & drinken en verblijf. Na de soundcheck was het tijd om te lunchen, bij te komen van de lange reis en natuurlijk de mentale voorbereiding op de show die om 17:00 uur van start zou gaan: een welverdiende powernap.

Showtime
Het moment is dan eindelijk aangebroken: showtime! Na de aankondiging lopen de muzikanten één voor één het podium op en het uitzicht is onvergetelijk: duizenden goed gehumeurde festivalbezoekers die met hun blote voeten in het zand vol verwachting naar het podium staren, terwijl de EriBand zich klaarmaakt om op te gaan treden. Zodra de eerste noten te horen zijn, beginnen de mensen spontaan mee te deinen op de hypnotiserende “Guayla” beats die uit de speakers komen.

De zenuwen beginnen langzaamaan weg te ebben en de band komt na elk nummer steeds meer in de flow. Zodra ze uitgespeeld zijn, verlaten de muzikanten het podium en de adrenaline is nog goed te voelen. Het optreden waar ze maandenlang naartoe hebben gewerkt is achter de rug. Hopelijk is dit nog maar het begin van een lange muzikale reis die ze te wachten staat. Één ding staat zeker vast: het smaakt naar meer. Zo zie je maar weer wat een filmpje teweeg kan brengen…

Hartelijk dank aan de volgende mensen: Stichting WORM en met name Janpier Brands, Vincent Denieul en Anka Pajor voor hun toewijding, bijdragen en inzet vanaf dag één. Daarnaast onze lieftallige collega Rahel Habte (Stichting Mano) en haar man Etu Massawa, die zelf ook een gevestigde muzikant is in de Eritrese gemeenschap, voor het opzetten van de jamsessies en de (muzikale) begeleiding. Niels Nieuborg en de organisatie van het Oerol festival voor deze mooie kans en de goede zorg. En, last but not least, Carolien Borgers en haar team voor het vastleggen van deze geweldige dag!

De EriBand bestaat uit Michaele Hadush Teame, Afa Yafet Rezene, Henok Shmendi, Samsom Habte, Dejen Zerai, Fnan Abrhaley, Saimon Habtezghi en Sem Solomon.