Vacature: senior projectmedewerker Arbeidsparticipatie SamenDoorSamen (32 uur)

Over Stichting Hoedje van Papier
Ieder mens heeft recht om zich te ontwikkelen en om op actieve wijze deel uit te maken van de maatschappij. Met haar projecten geeft Hoedje van Papier kwetsbare groepen in de samenleving een steuntje in de rug, zodat ook zij zich kunnen ontwikkelen en zo optimaal mogelijk kunnen participeren. Kinderen en jongeren in aandachtswijken en opvangcentra, statushouders, laaggeletterden en nog vele anderen ondersteunen wij om de stap te zetten van kwetsbaar naar daadkrachtig. Het hart van de organisatie bestaat uit een professionele staf, stagiaires, gekwalificeerde vakkrachten en een groot aantal getrainde vrijwilligers.

Over SamenDoorSamen
SamenDoorSamen begeleidt Rotterdamse statushouders bij hun integratie- en participatieproces. Het programma ondersteunt hen op tal van vlakken, afhankelijk van de vraag die vanuit de statushouder komt. SamenDoorSamen bestaat uit maatjestrajecten, trainingen, workshops die gericht zijn op taal, sociaal netwerk, het leren kennen van de stad, empowerment, administratie, werken met de computer en toeleiding naar werk en opleiding. SamenDoorSamen is een steeds groter wordende community waar deelnemers handvatten krijgen om van Rotterdam hun thuis te maken en deel uit te maken van de stad.

Werkzaamheden
Als senior projectmedewerker arbeidsparticipatie ben je in samenwerking met de programmacoördinator SamenDoorSamen en onder aansturing van de directie, verantwoordelijk voor het onderhouden en uitbreiden van het netwerk aan samenwerkingsverbanden en werkgevers. Dit ten einde de deelnemers te kunnen begeleiden naar een werkplek, studie, traineeship, stage of leerwerkplek die bij hen past en waar zij een duurzaam participatieperspectief hebben. Je houdt je bezig met het vergroten en bestendigen van de community die SamenDoorSamen is. Je opereert als senior projectmedewerker zelfstandig en houdt jouw eigen te behalen doelen en te maken ontwikkelingen scherp in de gaten. Je draait ook mee in het team en staat in direct contact met de doelgroep en vrijwilligers. Je houdt je bezig met de doorontwikkeling van bestaande programmaonderdelen en met het mede-ontwikkelen van nieuwe onderdelen binnen het programma. Een uitdagende functie waarbij netwerken, creativiteit, veelzijdigheid, flexibiliteit en grote maatschappelijke betrokkenheid centraal staan.

Je werkzaamheden bestaan voor ongeveer 16 tot 20 uur per week uit specifieke taken gericht op arbeidsparticipatie en alles wat daarbij komt kijken en gedurende 12 tot 16 uur per week ben je bezig met dagelijkse taken van ons totaalprogramma SamenDoorSamen. Je krijgt een eigen caseload van individuele trajecten van deelnemende statushouders en de ontwikkeling en organisatie van diverse trainingen en workshops (in het kader van arbeidsparticipatie).

Voorbeelden van werkzaamheden zijn:

• Het onderhouden en uitbreiden van het netwerk aan samenwerkingspartners en werkgevers;
  • Het actief benaderen, werven en vastleggen van potentiële opdrachtgevers, samenwerkingsverbanden en financiers
  • Zoeken naar mogelijke opdrachten en voeren van oriënterende gesprekken en vervolgens uitwerken van ideeën naar uitvoerbare projecten;
  • Het voorbereiden van inhoudelijke en financiële overeenkomsten met medefinanciers, partners en opdrachtgevers;
  • Mede-redactie van specifieke fondsenwervingsaanvragen voor medefinanciering gericht op arbeidsparticipatie;
  • Peilen van overige behoefte/interesses onder de doelgroep en in de stad;
  • Meedenken met de directie over het te voeren meerjarenbeleid op strategisch vlak m.b.t. dit onderdeel binnen SamenDoorSamen;
  • Maandelijkse rapportage over voortgang aan de directie;
  • Aanlevering gespreksverslagen t.b.v. overdracht;
  • Verrichten van onderzoek naar relevante thema’s en ontwikkelingen binnen ons werkgebied;
  • Het signaleren van vragen vanuit de deelnemers en daarop inspelen;
  • Het beheren van je eigen caseload en ondersteunen van je team, bestaande uit het begeleiden van maatjestrajecten, het begeleiden, inzetten en werven van vrijwilligers en het organiseren en faciliteren van de verschillende lessen, workshops en trainingen;
  • Bijwonen relevante overleggen, netwerkbijeenkomsten, beurzen, seminars en trainingen en verzorgen van activiteiten op evenementen rondom relevante thema’s.

Welke kennis en competenties zoeken wij?

• Een afgeronde HBO- of WO-opleiding in een relevante studierichting of een afgeronde HBO- of WO-opleiding met voor de functie relevante werkervaring binnen arbeidsparticipatie;
  • Kennis van en ervaring met het werken in een vrijwilligersorganisatie en/of ervaring met dienstverlening aan vluchtelingen, asielzoekers en nieuwkomers;
  • Een combinatie van levenservaring en sterke communicatieve kwaliteiten;
  • Het hebben en kennen van een relevant netwerk in Rotterdam (vereist);
  • Planmatig kunnen werken voor het organiseren en plannen van het uitvoerende werk;
  • Goede sociale vaardigheden voor het motiveren, stimuleren en instrueren van vrijwilligers en stagiaires en voor het omgaan met conflictsituaties;
  • Goede communicatieve vaardigheden en het programma in verschillende situaties goed kunnen vertegenwoordigen.

Wat bieden wij?

De bruto salarisindicatie ligt tussen € 2.950 en € 3.350 per maand op basis van 40 uur, afhankelijk van ervaring, opleiding en leeftijd. De functie gaat in eerste instantie uit van een contractduur van 6 maanden met uitzicht op verlenging bij goed functioneren en voortzetting van het programma.

Geïnteresseerden kunnen tot uiterlijk 30 april 2019 reageren middels het schrijven van een motivatiebrief en het bijvoegen van een cv.

Graag je reactie per e-mail sturen naar daphne@stichtingmano.nl