Taalvrijwilligers gezocht voor project ‘Weet u wat u slikt?’

Een slechte beheersing van de Nederlandse taal is een veel gehoorde reden voor verkeerd medicijngebruik. Want wanneer mensen de taal niet goed spreken, is het moeilijk een etiket of recept te lezen en moeilijk te begrijpen wat de dokter vertelt.

Door middel van een taaltraject bestaande uit 11 bijeenkomsten gaan bewoners van de gebieden Delfshaven en Charlois in Rotterdam met het onderwerp ‘therapietrouw’ aan de slag. Heb jij affiniteit met de Nederlandse taal en vind je het leuk om anderen hierbij te helpen? Meld je dan aan als taalcoach!

Wat is ‘Weet u wat u slikt?’?
‘Weet u wat u slikt?’ wordt uitgevoerd door een aantal samenwerkende partijen in Rotterdam. De taalcursus is gericht op het bevorderen van therapietrouw, oftewel de mate waarin een patiënt zijn behandeling uitvoert zoals afgesproken met de arts of apotheek. Tijdens 11 laagdrempelige bijeenkomsten gaan buurtbewoners met elkaar in gesprek om de Nederlandse taal beter te leren spreken, zodat zij op de juiste wijze hun medicijnen kunnen gebruiken.

Wat doet een taalvrijwilliger?
Als taalvrijwilliger geef je samen met een collega twee keer per week Nederlandse les aan een groep van tien tot twaalf personen. Een les duurt twee uur, dus je geeft in totaal vier uur per week les.

Wie zoeken wij?
Wij zoeken vrijwilligers die affiniteit hebben met lesgeven aan deze doelgroep, de Nederlandse taal goed beheersen en vier uur per week beschikbaar zijn in de periode van september tot en met december. De lessen vinden plaats op verschillende locaties in de gebieden Delfshaven en Charlois in Rotterdam.

Wat bieden wij?
– Begeleiding en coaching tijdens het traject.
– Een training voor (nieuwe) taalcoaches gericht op het bevorderen van therapietrouw
– Een vrijwilligersvergoeding van €10,- per gegeven les
– De kans om deel te nemen aan een uniek project waarbij taal en gezondheid centraal staan

Aanmelden of meer informatie?
Mail naar taal@stichtingmano.nl of bel naar telefoonnummer 010 422 25 06 en vraag naar ‘Weet u wat u slikt?’ .