Succesvolle nieuwkomers inspireren mensen op Silja Europa

Succesvolle nieuwkomers inspireren met hun verhaal mensen die op doorstroomlocatie Silja Europa op hun woning en nieuwe leven in Rotterdam wachten. “Mensen zien dan een goed voorbeeld van hoe iemand zijn/haar weg kan vinden in Nederland, obstakels heeft overwonnen en nu zelfs heel succesvol is”, vertelt projectmedewerker Iman over de MeetYourFuture-sessies die wij samen met De Stadscoalitie organiseren. “Dat zorgt ervoor dat mensen gemotiveerd en geïnspireerd raken en leren: dit kan ik ook bereiken.”

Zo was er bijvoorbeeld het verhaal van Mohammed Semhani die zelf in het azc al parfum is gaan maken. “Hij had in Syrië een succesvol parfumbedrijf, overgedragen van grootvader op vader en zoon, een ambacht uit de 15e eeuw. Het bedrijf verging tijdens bombardementen, Mohammed moest vluchten en nam zijn kennis mee”, vertelt Esseline van de Sande van De Stadscoalitie.

In 2020 opende hij Dutch Perfume, een winkel waar je elke geur ter plekke op maat kan laten maken. Inmiddels heeft hij een tweede vestiging geopend: Parfumbar. “Je kunt hem vertellen van welke geuren je houdt en dan maakt hij een parfum voor je”, omschrijft Iman. “Iedere succesvolle onderneming begint met een motivatie vanuit het hart en met doorzettingsvermogen, ga aan de slag met een duidelijk plan”, stelt Semhani.

Opgetogen, vrolijke sfeer
Het was een hele interessante en mooie bijeenkomst over het belang van geur en ondernemingskracht. Er kwamen rond de tweehonderd bewoners op af, die verschillende geurfamilies konden ervaren, zoals oriental, woody, floral en fresh en er werd ook parfum uitgedeeld.

“Nieuwkomers zien dat er succes kan ontstaan nadat je de taal leert, veel meer van Nederland weet en een huis krijgt. Er komt een nieuwe fase aan waar van alles mogelijk is, is het belangrijke besef dat deze sessies scheppen. De bijeenkomsten zorgen altijd voor een opgetogen, vrolijke sfeer aan boord met heel veel energie”, stelt Iman.

Daarnaast tonen de bijeenkomsten de enorme ondernemingskracht die aanwezig is onder nieuwkomers, die maar al te vaak over het hoofd wordt gezien, benadrukt Esseline van de Sande. “In 2014 waren er driehonderd Syrische bedrijven in Nederland. Anno 2025 zijn dat er 3300. Het World Economic Forum voorspelde al in 2016 dat gevluchte Syriërs succesvolle ondernemingen in Europa zullen leiden.”

Alles is mogelijk!
Ook de succesvolle YouTubers Shawi en Amir vertelden hun verhaal. Ze maakten het publiek aan het lachen. Ze brengen niet alleen humor maar tonen ook dat je als jonge comedian een succesvol YouTube-kanaal kan openen en met satire een goede boterham kan verdienen. “Ontwikkel je vaardigheden, zet door. In Nederland is alles mogelijk!” aldus Shawi.

Lubana, die carrière maakte binnen Mano van deelnemer, vrijwilliger, stagiair, naar projectmedewerker, en inmiddels als zzp’er succesvol is met trainingen op het gebied van mindfulness en persoonlijke ontwikkeling, heeft ook haar verhaal verteld. “En zo zijn er verschillende inspirerende sessies gedaan”, vertelt Iman.

Directeur van Mano, Lieke Galbraith, besluit de parfumbijeenkomst met de woorden: “Ik hoop dat deze bijeenkomst je inspiratie en nieuwe inzichten geeft om je eigen weg te vinden in Nederland.”