Storytelling is interessant voor iedereen!

Adel Albaghdadi zal tijdens het congres een workshop Storytelling verzorgen. Namens zijn eigen initiatief We Organization en voor Stichting Mano verzorgt hij deze training voor nieuwkomers. “Maar het is voor iedereen interessant om stil te staan bij de vraag: wat is mijn verhaal en hoe kan ik dit het beste vertellen?”

Als projectmedewerker bij Stichting Mano coördineert hij SamenProgrammeren, een bootcamp die nieuwkomers klaarstoomt voor kansen in de IT, en begeleidt Albaghdadi deelnemers met een stappenplan richting een goede toekomst. Afgelopen jaar behaalde hij zijn diploma voor deelname aan het Opleidingsprogramma Ervaringsdeskundigheid van SamenDoorSamen.

Tijdens het congres zal hij bezoekers met een interactieve workshop laten zien wat de training storytelling inhoudt en hoe zij de eerste stappen kunnen zetten bij het vertellen van hun eigen story. “Want iedereen heeft een verhaal, maar hoe kun je dit het beste vertellen? Wat wil je vertellen en wat liever niet? Wat is het belangrijkste om te delen van alles wat je hebt meegemaakt?”

Mentale gezondheid
Nieuwkomers kunnen deze training volgen bij Stichting Mano en We Organization. “We besteden aandacht aan hoe ze zich het beste kunnen presenteren. Hun verhaal goed kunnen vertellen, kunnen delen, zorgt voor verbinding en dit heeft een positieve impact op de mentale gezondheid van de deelnemers.”

De volledige workshop bestaat uit zes bijeenkomsten waarin eerst wordt gewerkt aan een veilige ruimte en onderling vertrouwen, daarna aan hoe je een verhaal opbouwt en de juist ingrediënten kiest om zo toe te werken naar het maken van het eigen verhaal dat iedereen individueel uitwerkt. “Uiteindelijk presenteert iedereen zijn verhaal voor de groep.”

Niemand achterlaten
Met zijn eigen initiatief We Organization wil Albaghdadi, die zelf in 2015 van Syrië naar Nederland vluchtte, nieuwe Rotterdammers verder helpen. “Het is fantastisch hoe rijk Rotterdam is door diversiteit, maar ik wil kijken hoe we nog meer inclusiviteit in de stad kunnen brengen, net zo lang tot we niemand meer achterlaten en iedereen meedoet, meedenkt en meebeslist over wat er gebeurt in het Rotterdam van nu en van de toekomst. Dat is de motivatie in mijn werk.”