Stichting Mano gaat aan de slag met project ‘Een tweede thuis’

We steken de handen de komende tijd weer flink uit de mouwen! Om meer thuisgevoel te creëren in Rotterdamse opvanglocaties voor mensen uit Oekraïne gaan we samen met verschillende organisaties binnen- en buitenruimtes aanpakken onder de noemer ‘Een tweede thuis’.

Met de opknapbeurten willen we ervoor zorgen dat de mensen die hier wonen zich echt thuis voelen op de plek die zij van Gemeente Rotterdam kregen toebedeeld. Bijvoorbeeld door hallen en liftruimtes op te vrolijken of door buiten speelplekken in te richten voor kinderen.

Vanuit de locatiemanagers en de bewoners bestaat een toenemende behoefte om dit thuisgevoel te verhogen. Een prettige en rustige uitstraling en bepaalde aanwezige voorzieningen zijn mede bepalend voor een goede sfeer en het mentale welzijn.

Actief betrokken
Met het Leger des Heils, De Huischmeesters, Stichting Ontmoeting, WMO Radar (als uitvoerder van het Oekraïens Huis) zullen wij de handen uit de mouwen steken. Inmiddels zijn de eerste financiële toekenningen binnen, onder meer van Stichting Job Dura Fonds, waarmee wij de komende maanden alle locaties zullen aanpakken.

Op deze locaties kunnen de mensen voor langere tijd verblijven en waar nodig zal dat zelfs voor meerdere jaren het geval zijn. Dit is uiteraard afhankelijk van de situatie in het thuisland, die helaas nog altijd verre van positief te noemen is. In totaal gaat het om negen locaties met ongeveer zeshonderd bewoners van alle leeftijden.

Samen met de bewoners, die actief betrokken willen worden bij de aanvullende inrichting en ook zullen helpen met de realisatie, werd de afgelopen tijd geïnventariseerd wat er nodig is. Prioriteit heeft het inrichten en opknappen van gezamenlijke binnenruimtes, met (tweedehands en gedoneerde) meubels en muurdecoratie, en buitenruimtes met zitplekken, beplanting en speel- en ontspanningsmogelijkheden voor kinderen en volwassenen.

Voetbal
Denk bij dit laatste aan zaken als een schommel, klimrek, jeu de boulesbaan, schaakborden en een tafelvoetbal. Inmiddels hebben wij van verschillende kanten prachtige en nog goed bruikbare speeltoestellen ontvangen of tegen lage kosten kunnen aanschaffen.

Ook bestaat er de wens om in de zomerperiode sportieve en creatieve activiteiten te organiseren zoals fitness, voetbal, mozaïeken en schilderen. Tot slot zal werk worden gemaakt van ontmoetingsavonden, gezamenlijke diners en uitjes/dagtochten.

Sinds de nazomer van 2022 verzorgt Stichting Mano als onderdeel van ons programma ‘Samen Sterk voor vluchtelingen uit Oekraïne’ het locatiemanagement en het ambulante sociaal beheer op diverse kleinschalige opvanglocaties en in losse appartementen in de stad.

Vrijwilligers
Eerder waren wij betrokken bij de allereerste crisisopvang in diverse Rotterdamse hotels en de organisatie van dagbestedingsactiviteiten op het cruiseschip MS de Volendam. Ook verzorgen wij doorlopend taalcursussen en recreatieve dagactiviteiten.

Meer dan genoeg op het zomerse programma aldus, waarbij ook weer vele vrijwilligers zullen aansluiten om de handen uit de mouwen te steken!