Familie3

Steun Oekraïense vluchtelingen in Rotterdam!

Helpen kan met een donatie

De gruwelijke oorlog in Oekraïne laat ook in Nederland steeds zichtbaarder sporen na. Sinds maart 2021 zetten wij ons met volle overgave in voor de noodopvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen die in Rotterdam aankomen. Deze mensen hadden dringend hulp nodig. En wij probeerden die hulp zo goed mogelijk te bieden.

De eerste periode stond vooral in het teken van deze mensen een veilig en gezond tijdelijk onderkomen bieden en hen van de eerste noden  voorzien. De Oekraïense vluchtelingen werden opgevangen in diverse hotels, op oude riviercruiseschepen en, in een later stadium, in oude kantoorgebouwen en cruiseschip De Volendam.

Gezinnen op een veilige plek
Vele ontwrichte gezinnen, bestaande uit jonge en oudere volwassenen en kinderen, hebben we samen met geweldige vrijwillige vertalers gesproken. Tijdens deze ontmoetingen hebben we naar de mensen geluisterd en hen verteld dat ze vanaf nu een veilig onderkomen hebben. We hebben de eerste behoeften en bijzonderheden geïnventariseerd en hun psychische en fysiek-medische situatie in kaart gebracht.

Hartverscheurende verhalen
De verhalen die de mensen met ons delen zijn hartverscheurend. Veel mensen zijn met weinig tot niets aangekomen. Gezinnen zijn uit elkaar gerukt. Zo komen oma’s en opa’s alleen met hun kleinkinderen aan en hebben ze hun zoons en dochters moeten achterlaten, intens verdrietig.

Met behulp van zeer betrokken vrijwilligers hebben ondergoed, sokken, kleding, toiletartikelen, schoenen, pantoffels, basismedicatie en speelgoed ingezameld en aangeschaft en zo snel mogelijk aan de mensen verstrekt. Ook zijn we met bewoners uit de wijk een wasactie gestart om het beetje vuile was dat de mensen hadden voor hen te wassen en weer schoon bij hen af te leveren.

Bezoek burgemeester Aboutaleb
Burgemeester Aboutaleb kwam langs in een van de hotels waar we actief zijn om de mensen daar een hart onder de riem te steken en met families te spreken. Ook de Oekraïense ambassadeur was hierbij aanwezig en diverse andere betrokken partijen. Later heeft de burgemeester ook nog een knutselworkshop op cruiseschip De Volendam bezocht, waar wij dagactiviteiten organiseren.

De burgemeester wees erop dat hij trots was om te zien dat er in zijn stad zoveel goede, snelle en kordate hulp en ondersteuning wordt geboden en dat dat ook niet meer dan terecht was. “In tijden van crisis steunen we elkaar waar en wanneer dat kan. Er hoeft hier maar een dijk door te breken en dan staan wij allemaal aan de andere kant te kloppen op de poorten en dan hopen wij ook dat we worden geholpen”, zo drukte hij ons op het hart.

Steun met een donatie!
Wij zullen ons de komende tijd richten op de woon- en zorgbegeleiding en dagbesteding in verschillende woonlocaties. Ons team staat met vele vrijwilligers klaar om de mensen met liefde en aandacht bij te staan.

Vele mensen benaderen ons met de vraag of wij kleding, schoenen, speelgoed, babyspulletjes of andere zaken kunnen gebruiken om uit te delen aan de mensen. Dat is hartverwarmend om te merken! Onze organisatie is echter te klein om dergelijke spullen in ontvangst te nemen, uit te sorteren, te vervoeren en uit te delen. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk om ons hiervoor niet te benaderen. Hiervoor verwijzen wij u graag naar grotere partijen als Leger des Heils en de Kledingbank.

Noodfonds
Zeer welkom zijn kleine en grotere financiële giften. Wij constateren namelijk dat na enkele dagen het beetje geld dat de mensen bij zich hadden op raakt terwijl zij niet beschikken over bankkaarten die geschikt zijn voor de Nederlandse pinautomaten. De registratie bij instanties en de formele afhandeling van de overheid gaan traag.

Wij doen dan ook graag een oproep om te doneren aan ons noodfonds. Hiervan schaffen wij waardebonnen/vouchers aan die wij aan de mensen verstrekken zodat zij inkopen kunnen doen bij bijvoorbeeld de drogist en de supermarkt. Zo kunnen zij zelf op pad gaan en hun eigen spulletjes, zoals luiers, babyvoeding, ondergoed, sokken, shirts voor de lente, vers fruit, medicijnen, etc, aanschaffen in de eerste weken.

Hartelijk dank voor jullie tijd en aandacht, uw hulp wordt zeer gewaardeerd!

Doneren

Doneren kan via NL81 INGB 0004644474 t.n.v. Stichting Mano o.v.v. 'Oekraïense vluchtelingen Rotterdam' of via onderstaande knop:

Doneren >

Kijk voor het laatste nieuws over ons werk op www.stichtingmano.nl/nieuws!

Wil je meer weten van Stichting Mano? Bekijk dan ons filmpje...