Steun Oekraïense vluchtelingen in Rotterdam!

Stichting Mano is op dit moment met volle overgave bezig met de noodopvang en ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen die in Rotterdam aankomen. Deze mensen hebben dringend hulp nodig. En wij proberen die hulp zo goed mogelijk te bieden en daarbij kunnen wij uw steun goed gebruiken!

(Update: inmiddels kunnen we al terugblikken op de volledige eerste maand waarin wij ons hebben ingezet voor de opvang en ondersteuning van vluchtelingen uit Oekraïne. Een uitgebreid verslag leest u hier!)

De eerste week stond vooral in het teken van deze mensen, die een gruwelijk oorlog ontvluchten, een veilig en gezond tijdelijk onderkomen te bieden en hen van de eerste noden te voorzien. De Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen in diverse hotels, op oude riviercruiseschepen en, in een later stadium, in oude kantoorgebouwen.

Zestig gezinnen
Zestig ontwrichte gezinnen, zo’n honderdvijftig personen in totaal, bestaande uit jonge en oudere volwassenen en kinderen, hebben we samen met geweldige vrijwillige vertalers gesproken. Deze week zullen wij nog meer intakegesprekken voeren.

Tijdens deze ontmoetingen hebben we naar de mensen geluisterd en hen verteld dat ze vanaf nu een veilig onderkomen hebben. We hebben de eerste behoeften en bijzonderheden geïnventariseerd en hun psychische en fysiek-medische situatie in kaart gebracht.

Hartverscheurend
De verhalen die de mensen met ons delen zijn hartverscheurend. Veel mensen zijn met weinig tot niets aangekomen. Gezinnen zijn uit elkaar gerukt. Zo komen oma’s en opa’s alleen met hun kleinkinderen aan en hebben ze hun zoons en dochters moeten achterlaten, intens verdrietig.

Naast de eerste gesprekken hebben we in de afgelopen dagen met behulp van zeer betrokken vrijwilligers ondergoed, sokken, kleding, toiletartikelen, schoenen, pantoffels, basismedicatie en speelgoed ingezameld en aangeschaft en zo snel mogelijk aan de mensen verstrekt. Ook zijn we met bewoners uit de wijk een wasactie gestart om voor schone kleren te zorgen.

Aboutaleb op bezoek
Afgelopen vrijdag is burgemeester Aboutaleb langsgekomen in een van de hotels waar we actief zijn (Ibis Hotel Wijnhaven) om de mensen daar een hart onder de riem te steken en met families te spreken. Ook de Oekraïense ambassadeur was hierbij aanwezig en diverse andere betrokken partijen.

De burgemeester wees erop dat hij trots was om te zien dat er in zijn stad zoveel goede, snelle en kordate hulp en ondersteuning wordt geboden en dat dat ook niet meer dan terecht was. “In tijden van crisis steunen we elkaar waar en wanneer dat kan. Er hoeft hier maar een dijk door te breken en dan staan wij allemaal aan de andere kant te kloppen op de poorten en dan hopen wij ook dat we worden geholpen”, zo drukte hij ons op het hart.

Liefde en aandacht
De intakes, inventarisaties en inzamelingen zetten we ook de komende dagen voort in de hotels. Vanaf halverwege deze week sluiten extra hulptroepen van Leger des Heils en Vluchtelingenwerk aan en dan zullen deze partijen taken van ons overnemen.

Wij zullen ons de komende tijd richten op de woon- en zorgbegeleiding en dagbesteding in een hotel en we gaan de dagbesteding verzorgen op een riviercruiseschip. In totaal zullen we hiermee zo’n driehonderd tot driehonderdvijftig mensen intensief gaan ondersteunen in deze zware periode die nog komen gaat. Ons team staat met vele vrijwilligers klaar om de mensen met liefde en aandacht bij te staan.

Steun met een donatie!
Vele mensen benaderen ons met de vraag of wij kleding, schoenen, speelgoed, babyspulletjes of andere zaken kunnen gebruiken om uit te delen aan de mensen. Dat is hartverwarmend om te merken! Onze organisatie is echter te klein om dergelijke spullen in ontvangst te nemen, uit te sorteren, te vervoeren en uit te delen. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk om ons hiervoor niet te benaderen. Hiervoor verwijzen wij u graag naar grotere partijen als Leger des Heils en de Kledingbank.

Zeer welkom zijn kleine en grotere financiële giften. Wij constateren namelijk dat na enkele dagen het beetje geld dat de mensen bij zich hebben op raakt terwijl zij niet beschikken over bankkaarten die geschikt zijn voor de Nederlandse pinautomaten. De registratie bij instanties en de formele afhandeling van de overheid zal nog wel even op zich laten wachten, dus voor de eerstkomende weken moeten wij creatief zijn.

Wij doen dan ook graag een oproep om te doneren aan ons noodfonds. Hiervan schaffen wij waardebonnen/vouchers aan die wij aan de mensen verstrekken zodat zij inkopen kunnen doen bij bijvoorbeeld de drogist en de supermarkt. Zo kunnen zij zelf op pad gaan en hun eigen spulletjes, zoals luiers, babyvoeding, ondergoed, sokken, shirts voor de lente, vers fruit, medicijnen, etc., aanschaffen in de eerste weken.

Doneren kan hier! Hartelijk dank voor uw tijd en aandacht, uw hulp wordt zeer gewaardeerd!