Start Week van Het Vergeten Kind 2017!

Afgelopen zondag 29 januari is de jaarlijkse Week van Het Vergeten Kind van start gegaan! Dit jaar vraagt Het Vergeten Kind speciaal aandacht voor de kwetsbare groep van 7.000 kinderen in de vrouwen- en maatschappelijke opvang. Elke dag van de week wordt een activiteit georganiseerd om deze kinderen ‘zichtbaar’ te maken en om ze zelf te laten spreken in plaats van dat er over hen gesproken wordt.

De Week van Het Vergeten Kind is zondag gestart met de uitreiking van de Kind Centraal Award. De Kind Centraal Award wordt ieder jaar uitgereikt aan een organisatie of instelling die een goed voorbeeld stelt en het kind centraal zet. Dit jaar werd de prijs uitgereikt aan de vrouwenopvang Het Kopland. Zij hebben opvanglocaties in Groningen en Emmen. Het Kopland geeft een goed voorbeeld hoe kinderen op een veilige plek en met de juiste begeleiding hun traumatische ervaringen kunnen verwerken.

Ook gisteren was een bijzonder dag en vonden de opnames van de talkshow ‘Het Vergeten Kind Talks’ plaats, een co-productie van Het Vergeten Kind en Stichting Hoedje van Papier. De studio van RTL Late Night in het NH Schiller in Amsterdam werd beschikbaar gesteld voor de derde editie van deze talkshow. Presentator Johnny de Mol mocht plaatsnemen op de stoel van Humberto Tan. Samen met ‘sidechick’ Dolores Leeuwin en special sidekick ‘Unforgettable’ Narek, gingen zij met diverse tafelgasten in gesprek over het leven in de opvang.

Centraal stond het thema de hulp omtrent de vrouwen- en maatschappelijke opvang. In Nederland ontvluchten ieder jaar duizenden kinderen huis en haard. Veel van deze kinderen krijgen in de vrouwen- en maatschappelijke opvang niet de hulp die ze nodig hebben om hun traumatische ervaringen te verwerken. Aan tafel zaten drie dappere leden van de ‘Unforgettables’, de jongerenraad van Het Vergeten kind, Maaike, Fahima en Rafael, zij vertelden over hun situatie en ervaringen in de opvang.

De Unforgettables gingen onder andere het gesprek aan met Emiel Roemer (SP), Vera Bergkamp (D66) en de Kinderombudsvrouw, Margerite Kalverboer. Naast het tafelgesprek was ook een mini ‘Marieke’ vertegenwoordigd. Unforgettable Wesley stond samen met Saar Koningsberger achter het desk met bijzondere facts en figures.

Trots zijn wij op het gehele Unforgettables team! Dankzij hun openhartigheid, lef en vertrouwen is er weer een prachtige Talkshow neergezet. Het resultaat is fantastisch en wordt aanstaande vrijdag om 16:05 uur uitgezonden op RTL 4. Allemaal kijken dus!

TALKS