Somalische en Syrische vrouwen helemaal digitaalvaardig!

Samen met de Somalische stichting Maanta heeft Stichting Mano basis computercursussen georganiseerd in De Branding (Huis van de Wijk in Crooswijk). De afgelopen weken hebben deze deelnemers van de basis computercursussen hard gewerkt om zich te verdiepen op het terrein van digitaalvaardigheid. Ook een groep Syrische vrouwen ging aan de slag.

Ze hebben veel geleerd: zoals het aanmaken van een DigiD en inloggen met hun DigiD op de sites van bijna alle overheidsinstanties, een e-mail maken en inloggen, het zelfstandig zoeken van dingen op Google.

Het was mooi om te zien welke interessante opdrachten de deelnemers hebben kunnen uitvoeren. Zo is er bijvoorbeeld gekeken naar twee verschillende websites ‘Gratis leren typen’ en ‘Ik oefen.be’ om de ‘typeskills’ van de deelnemers te verhogen.

Gemotiveerd
Deze gemotiveerde deelnemers deden de basis computercursussen naast hun drukke leven, waardoor het soms een uitdaging was om alles op tijd af te krijgen. We zijn dan ook zeer trots op de geslaagden. Het afsluitende diner met Stichting Mano was een bedankje voor de geleverde inzet van de deelnemers.

Ook gingen er een groep Syrische vrouwen van start op de computer. Zij weten nu ook hoe zij een DigiD aanmaken en gebruiken. Als je dat niet hebt dan is het lastig om mee te doen aan deze digitale samenleving, stelt Mohamed die de cursussen organiseert bij Stichting Mano.

“Gelukkig is Stichting Mano deze cursussen gestart zodat deelnemers steeds meer zelf online kunnen regelen en uiteindelijk ook sneller en eerder digitaal zelfredzaam worden.”