Sociaal maatje

Als sociaal maatje help je een nieuwkomer om zich thuis te voelen in Rotterdam. Zo besteed je voldoende aandacht aan het sociale aspect, door met jouw maatje deel te nemen aan sociale en culturele activiteiten. Daarnaast help je met de Nederlandse taal door gesprekken te voeren over alledaagse onderwerpen. Je spreekt één  keer per week af met een statushouder, gedurende een half jaar. Als maatje kun je deelnemen aan diverse trainingen van Stichting Mano, zoals Interculturele communicatie en taalcoaching. Ook ontvang je een reader met meer informatie over het maatjestraject.

Omschrijving
Als sociaal maatje help je iemand de stad beter te leren kennen, door bijvoorbeeld samen een wandeling te maken, een museumbezoek of het ondernemen van andere leuke (culturele) activiteiten.

Het kan ook zijn dat jouw maatje eenzaam is. In dat geval schenk je aandacht aan het vergroten van het sociale netwerk. Denk aan het bezoeken van een buurthuis, of samen onderzoeken of je maatje zich wil inschrijven bij een sportclub of cursus. Tijdens jullie ontmoetingen oefenen jullie met de Nederlandse taal door gesprekken te voeren over alledaagse onderwerpen.

Tijdsinzet
Je spreekt eens per week met elkaar af, ongeveer 1 á  1,5 uur, gedurende een periode van drie maanden. Het gaat dus om ongeveer 12 á 15 momenten. Voordat je start volg je een verplichte basistraining bij Stichting Mano. Dit is een eenmalige training op doordeweekse avond. Stichting Mano biedt nog meer trainingen en workshops aan en je mag daar vrijblijvend aan deelnemen. Tijdens jouw maatjestraject heb je een vast aanspreekpunt voor vragen en advies.

Wij vragen:

• Een redelijk tot goede beheersing van de Nederlandse taal;
  • Een betrokken en ondernemend persoon;
  • Een open, nieuwsgierige houding en interesse in culturele diversiteit;
  • Een flexibele en geduldige houding waarbij je er rekening mee houdt dat je maatje soms een afspraak kan afzeggen of verplaatsen;
  • Beschikbaarheid van wekelijks 1 a 2 uur voor een periode van minstens drie maanden.

Wij bieden:

• Een basistraining voor maatjes (verplicht);
  • De mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende trainingen op het gebied van Interculturele communicatie en andere relevante thema’s;
  • Intervisiemomenten met andere vrijwilligers om ervaringen en ideeën uit te wisselen;
  • Een unieke ervaring om nieuwkomers te helpen hun weg te vinden in Rotterdam;
  • Een vrijwilligersvergoeding.

Achtergrondinformatie Stichting Mano
Stichting Mano zet zich in voor een inclusieve samenleving. Met onze programma’s willen we kwetsbare Rotterdammers in staat te stellen om als actieve burger (weer) mee te doen aan de maatschappij. Daarbij brengen wij verschillende stadgenoten op duurzame wijze met elkaar in contact.