Sevde leert de taal en cultuur dankzij eigen onderneming

Sevde wil verder als kunstenares en ondernemer, vertelt zij in haar atelier van Mosaic Art Studio. Ze deed mee aan SamenOndernemen, het traject van SamenDoorSamen dat nieuwe Rotterdammers ondersteunt bij het opzetten of verbeteren van een eigen onderneming. “Ik wil mijn atelier laten groeien, dat is de droom die ik wil waarmaken.”

Sevde is 30 jaar, komt uit Turkije en woont nu ongeveer vier jaar in Nederland. “Bijna een jaar geleden ben ik samen met mijn man Ibrahim begonnen met dit atelier van Mosaic Art Studio. Ik geef hier workshops mozaïek. Mensen kunnen hier komen om hun eigen lamp te creëren of het werk van Sevde te kopen.

Tijdens het verzorgen van de workshops heeft Sevde heel veel geleerd. “Hier communiceer ik heel veel met Nederlanders en leer ik hun cultuur kennen. Ik weet nu veel meer over Nederlandse mensen en heb mijn Nederlands kunnen verbeteren. Maar alles kost tijd. Je hebt zo drie of vier jaar nodig om alles opnieuw op te bouwen en een nieuwe cultuur, mensen en de markt te leren kennen.”

Positieve kritiek
In haar vrije tijd was zij het liefst al creatief bezig. Dat werd nog eens extra duidelijk toen alles, stilviel tijdens de coronapandemie. “Ik begon met mijn handen iets te creëren en ontdekte zo hoe leuk ik dit vond. Ik doe nu ook macramé, maak sieraden, ik borduur en werk met klei. Mijn werk is nu echt mijn passie geworden.”

Altijd bezig zijn, is volgens de onderneemster echt heel belangrijk. “Als je iets gaat doen, zien mensen dat en Nederlandse mensen geven altijd commentaar, positieve kritiek. Er is altijd wel iemand die vraagt hoe het gaat, wat je doet, daar krijg ik energie en motivatie van. En heel belangrijk is je netwerk uitbreiden om de plek waar je woont beter te begrijpen.”

Beroemd
Sevde liet het kleuteronderwijs waarin zij voorheen actief was links liggen, volgde een kunstopleiding en deed samen met Ibrahim mee aan SamenOndernemen, het ondernemerstraject van SamenDoorSamen dat nieuwkomers op weg helpt met een eigen bedrijf. “We hebben heel veel kennis en informatie voor marketing verzameld en mensen leren kennen om ons netwerk uit te breiden. We merkten hoe belangrijk een goede voorbereiding is.”

Van organisaties zoals Mano kun je heel veel leren en ondersteuning krijgen, benadrukt Sevde. “Het helpt ook als je Stichting Mano kunt noemen als je bij een ander bedrijf of andere organisatie aanklopt. Ze zijn beroemd hier. Ook hebben we de ruimte van ons atelier ‘via via via’ hen gevonden, wat echt een uitdaging was.”

Nu kan iedereen lampen komen decoreren met mozaïek, in het atelier met uitzicht op de Maas en de Brienenoordbrug waar ook prachtige grotere lampen te koop zijn. Deelnemers versieren tijdens workshops hun eigen lamp met stukjes glas en kralen die vervolgens met gips wordt afgewerkt. Daarna kunnen de mensen hun lamp ophalen of wordt deze opgestuurd.

Atelier vol verschillende workshops
De zaken gaan goed en Sevde denkt aan uitbreiden. “Ik wil ook borden van keramiek maken, maar ik ben nog op zoek naar een oven. Uiteindelijk wil ik een atelier vol met verschillende workshops. Met elke creatieve activiteit leer ik ook weer nieuwe woorden. Die zet ik dan samen met mijn taalmaatje op een rij. Zo maak ik ook elke keer weer een stap qua taal.”

Meer weten? Kijk op: Mosaic Art Studio

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Nieuwe Rotterdammert.