Samen zeilen schept een band!

Het was samen de zeilen hijsen of de tafels dekken vanuit de kombuis. Buddy’s van Vopak luisterden naar de verhalen van Nieuwe Rotterdammers en mooie nieuwe vriendschappen ontstonden toen young professionals van Vopak en twaalf Rotterdamse nieuwkomers van Stichting Mano eind augustus op Zeilschip Eendracht het ruime sop kozen voor een weekendje zeezeilen.

Vroeg in de ochtend vertrok de boot naar de Engelse kust, over de Noordzee, en meteen ging iedereen aan de slag, melden Saeed en Adel. Zij waren erbij en werden net als alle andere deelnemers van Stichting Mano voor de reis gekoppeld aan een Vopak ‘buddy’ met als doel om, naast het beleven van een geweldig weekend, het professionele netwerk te vergroten.

Ondertussen leerde iedereen van iedereen door alle gesprekken over andere culturen en over uitdagingen op professioneel en sociaal vlak. Na de zeiltocht blijven de deelnemers in contact met hun buddy om samen mogelijkheden te bekijken op het gebied van werk of vragen door te nemen over sollicitatieprocedures in Nederland.

De reis is bedoeld voor jonge mensen met een vluchtelingenachtergrond die op korte termijn op zoek zijn naar werk of een opleiding en hier ook klaar voor zijn en werd mogelijk gemaakt door WeConnect Foundation (verbonden aan Vopak), Stichting Zeilschip Eendracht en Stichting Mano.

Syrisch buffet
Voorafgaand aan de zeilreis waren er workshops om Vopak-deelnemers kennis te laten maken met de Arabische cultuur. Ook was er een bijeenkomst voor alle deelnemers aan de reis om kennis te maken en waar iedereen vragen kon stellen tijdens een Syrisch buffet. En er moest van alles worden geregeld. De zeilreis en alle deelnemers moesten zich aanmelden bij de Zeehavenpolitie en iedereen moest een coronasneltest doen voordat hij/zij aan boord kon.

In de vrije uren, bijvoorbeeld de vrijdagavond voorafgaand aan de reis die al aan boord werd doorgebracht, was er tijd voor spelletjes, gesprekken en heel veel lol. Er werden interessante verhalen verteld, melden deelnemers van Vopak. “Als je met deze nieuwkomers praat, dan verandert je blik en dat neem je mee naar de toekomst.

“Je ziet heel veel op het nieuws voorbijkomen, maar nu zie je de mensen, ze zitten naast je, en hoor je de verhalen die zij hebben. Je kunt maar een fractie begrijpen van wat zij hebben doorgemaakt, maar door die verhalen geven ze wel een inkijkje. Dat is heel leerzaam en schept een band.”

Jazzconcert
Deelnemers van Mano genoten van het goede gezelschap en zien kansen in de toekomst. “Er waren mooie ontmoetingen en goede gesprekken op het schip. Er zijn veel nieuwe vriendschappen gemaakt, telefoonnummers uitgewisseld en we gaan contact houden om te praten over werk of om naar een jazzconcert te gaan.”

Sommigen konden door deze zeilreis hun slechte ervaringen met de zee een beetje vergeten. “Toen ik vijf jaar geleden de overtocht van Turkije naar Griekenland maakte met een klein bootje was dat heel eng. Na deze nieuwe reis op zee ben ik niet bang meer om de zee op te gaan.”

In de vrije uren was er verder muziek en werd er gezongen. “Mooi dat je gewoon eventjes met elkaar jongeren kunt zijn”, lieten deelnemers later optekenen. “Ik heb heel lekker gezeild en dingen geleerd over het zeilen. Ik zou nog wel een keer een week mee willen. Echt ontzettend gaaf.” En: “het mooiste van de reis was dat ik het schip mocht besturen.”