Samen naar Rotterdam in de jaren ’20!

Nieuwe Rotterdammers zijn uiteraard vaak nieuwsgierig naar de geschiedenis stad waarin zij nu wonen en een toekomst opbouwen. Daarom bracht deelproject SamenUit een bezoek aan het Chabot Museum waar de tentoonstelling Roaring Twenties Rotterdam en de film ‘De stad die nooit rust!’ te zien zijn.

Met een groep van twintig deelnemers werd het een geslaagd en druk bezocht uitstapje. De deelnemers waren onder de indruk van hoe Rotterdam in een eeuw tijd is veranderd en hoe groot de invloed van het bombardement en de nasleep is geweest. Duidelijk werd wat er in een stad kan gebeuren waar ongeëvenaarde ambitie en bouwlust heerst.

Het was interessant om de film te kijken die aandacht besteed aan de havens en havenuitbreidingen die Rotterdam tot een van de grootste havens ter wereld maakten. Deelnemers en vrijwilligers konden er gezellig over napraten tijdens een kopje koffie of thee met een stukje taart in de koffiekamer in de kelder van het museum

Zelf op stap
Ons programma SamenDoorSamen organiseert onder de noemer SamenUit sociale en culturele activiteiten waar deelnemers, statushouders die een nieuw leven opbouwen, en vrijwilligers die hen begeleiden, samen Nederlands kunnen oefenen en tegelijkertijd Rotterdam ontdekken.

Zo dragen de uitstapjes ook bij aan de vergroting van het netwerk van onze deelnemers en leren zij de stad en haar mogelijkheden beter kennen. Tot slot zorgen deze activiteiten er ook voor dat deelnemers in het vervolg ook zelf makkelijker zelfstandig op stap gaan in hun vrije tijd.