Rotterdamse statushouders zetten zich in voor Peruaanse kinderen

Op vrijdag 14 december vindt het eindejaarsfeest plaats van SamenDoorSamen. Dit programma van Stichting Hoedje van Papier ondersteunt Rotterdamse statushouders bij het vinden van hun weg in de samenleving. Deelnemers, vrijwilligers, partners, sponsors en vrienden van SamenDoorSamen ontmoeten elkaar op deze bijzondere jaarafsluiting, dat dit jaar tevens in het teken staat van een ander goed doel: het Peruaanse project Pachachaca. Statushouders van SamenDoorSamen zetten zich in deze periode in om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de kinderen die in dit gezinshuis woonachtig zijn.

Gezinshuis Pachachaca
De jaarlijkse feestelijke afsluiting van het programma SamenDoorSamen staat dit jaar in het teken van een bijzonder project in Peru: gezinshuis Pachachaca. Oud-directeur van Hoedje van Papier, Liesbeth, runt dit gezinshuis op geheel vrijwillige basis samen met haar man Pavel. Hier wonen zij samen met 13 kinderen die geen ouders meer hebben of die jarenlang slachtoffer zijn geweest van verwaarlozing, misbruik, uitbuiting en geweld. Deze kinderen hebben vaak noodgedwongen op straat geleefd en hebben letterlijk moeten overleven. Stichting Hoedje van Papier wil Pachachaca helpen om de kinderen die daar wonen ook in 2019 een warm en veilig thuis te kunnen blijven bieden.

Rotterdamse statushouders voor Peruaanse kinderen
Stichting Hoedje van Papier en vele Rotterdamse statushouders slaan tijdens het eindejaarsfeest op vrijdag 14 december de handen ineen om op ludieke en unieke wijze geld in te zamelen voor de kinderen van Pachachaca. Statushouders verkopen onder meer tijdens het eindejaarsfeest door hen gemaakte kunstwerken en lekkere hapjes. Ook is in de afgelopen weken gewerkt aan een Kerstverhaal dat geheel om niet is verfilmd door filmmakers Edwin Kentie en Filip Braams. Statushouders spelen in deze korte speelfilm een prominente rol en op ontroerende en hilarische wijze wordt getoond hoe zij de kinderen in Peru gaan helpen. De film gaat tijdens de jaarafsluiting in première en zal vervolgens online te zien zijn op de website stichtingmano.nl en www.samendoorsamen.nl.

Wat is SamenDoorSamen?
Stichting Hoedje van Papier ontwikkelde in 2015 een methodiek om Rotterdamse statushouders te ondersteunen bij het vinden van hun weg in de Rotterdams-Nederlandse samenleving. Op basis van vijf leefdomeinen; Taal, Werk & Opleiding, Sociaal netwerk, Praktische voorwaarden, Zelfontplooiing & Welbevinden, wordt hen intensieve individuele begeleiding, workshops en activiteiten geboden, waardoor statushouders zich op deze vijf vlakken kunnen ontwikkelen en optimaal zelfredzaam kunnen worden. Ook is binnen SamenDoorSamen een traject ontwikkeld gericht op onderwijs- en arbeidsparticipatie. Stichting Hoedje van Papier is daarbij van mening dat het creëren van draagvlak en duurzaamheid cruciaal is en daarom wordt in de activiteiten ontmoeting tot stand gebracht tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ Rotterdammers en samengewerkt met veel verschillende partners in de stad.

Terugblikken en vooruit kijken
Tijdens het eindejaarsfeest blikt SamenDoorSamen terug op het oude jaar en wordt vooruit gekeken naar het nieuwe jaar. Naast de SamenDoorSamen-kerstfilm is er ook een theaterprogramma met muziek, kunst en mooie verhalen. Voor de kinderen is er een kinderhoek met leuke activiteiten. Een hartverwarmende avond met voor ieder wat wils en hopelijk als extra resultaat zoveel mogelijk geld voor de kinderen in Peru.

Ook bijdragen?

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.