Post-its en Pizza: een korte opleiding tot ‘vrijwilligerswerk-expert’

Dat was begin november weer eens een klassieke werksessie met post-its, stiften en pizza’s. Samen met Zorgzaam 010 verzamelden we goede ideeën voor een plan om ervaringsdeskundige nieuwkomers op te leiden tot experts op het gebied van vrijwilligerswerk in Rotterdam.

Na de korte opleiding kunnen de ervaren nieuwkomers dan andere nieuwkomers in Rotterdam helpen met het vinden en behouden van passend vrijwilligerswerk, en/of vrijwilligersorganisaties gaan helpen om meer inclusief te worden.

Wat moet zo’n getrainde ervaringsdeskundige dan precies kennen en kunnen? Bij welke organisaties in de stad zou hij of zij contacten moeten hebben? Welke soorten vrijwilligerswerk zijn er? Welke nieuwkomers zouden zo’n opleidingen willen volgen? Welke partners en experts betrekken we? Met deze vragen gingen we aan de slag.

Deze opleiding in ontwikkeling kan gezien worden als een inhoudelijke verdieping en variant van het lopende programma Ervaringsdeskundigheid van Stichting Mano. (Oud) deelnemers van dit opleidingsprogramma waren daarom natuurlijk ook bij deze werksessie vertegenwoordigd.

Het leek heel even of het pre-coronatijd was, maar uiteraard hielden we wel rekening met de algemene richtlijnen van dat moment.