Onze geschiedenis

Geboren in Cuzco (Peru), groot geworden in Rotterdam

Cuzco, Peru, 2005

Stichting Mano startte als Stichting Hoedje van Papier. En ontstond in Cuzco doordat Liesbeth Kerstens (1975) daar vrijwilligerswerk deed. Veel kinderen leefden en werkten daar op straat. Ze groeiden op terwijl ze blootgesteld werden aan fysiek en seksueel geweld, extreme armoede, alcoholisme en sociale verwaarlozing.

Ze stalen Liesbeths hart. Zij besloot om samen met haar beste vriend Patrick van de Westelaken deze kinderen een kans op zelfontwikkeling te geven. Stichting Asociación Pasa La Voz was geboren.

Vanaf 2005 volgden Peruaanse weeskinderen, werkende kinderen, kinderen uit achterbuurten en kinderen die opgroeiden in de gevangenis of in een kindertehuis creatieve multimediaworkshops. Bij het maken van hun eigen krant Pasa La Voz leerden ze zichzelf goed te verwoorden, kritisch te zijn en voor zichzelf op te komen.

Radioprogramma’s, films, reportages en zelfs theaterstukken volgden. Met enthousiasme, plezier en doorzettingsvermogen ontdekten kinderen hun verborgen talenten en vergrootten zij hun zelfvertrouwen.

Ons belangrijkste doel werd bereikt: kinderen durfden in zichzelf te geloven, kregen inzicht in hun problemen en gingen zelf aan de slag voor een beter leven.

Rotterdam, Nederland, 2005

Nadat Liesbeth Pasa la Voz als lokale Peruaanse stichting had gelanceerd, was het de beurt aan Patrick om in Nederland Stichting Hoedje van Papier op te richten. In eerste instantie om de activiteiten in Cuzco te ondersteunen, maar dat liep wat anders. Vanuit verschillende hoeken in Nederland ontvingen we het bericht: wat jullie daar doen willen we hier ook!

Ook kinderen die in Nederlandse aandachtswijken of onder de armoedegrens leven hebben recht op persoonlijke ontwikkeling en meer zelfvertrouwen. Een andere goede vriend van Liesbeth en Patrick, Michiel van Buuren, sloot zich bij hen aan en zo begon Stichting Hoedje van Papier in 2007 op aanvraag van deelgemeente Feijenoord met het geven van multimediaworkshops in Rotterdam.

Sindsdien hebben we honderden mediaworkshops gegeven. Films, magazines en radioprogramma’s werden gemaakt, waar kinderen en jongeren trots op waren en zichtbaar van opbloeiden. Later ontwikkelden we ook mediaworkshops voor ouderen, nieuwe Nederlanders en mensen met een beperking.

Inmiddels doen we veel meer dan mediaworkshops. Onze succesvolle methodiek, die onze projecten kenmerkt, maakt het voor veel Rotterdammers mogelijk om mee te doen aan de maatschappij.

Wij sterken de ontwikkeling van jong en oud en daar zijn we trots op.