Op Pad Met Taal gaat het dak op!

De cursisten, docent en vrijwilliger van Op Pad Met Taal hebben het hogerop gezocht. Samen brachten zijn een bezoek aan de Rooftopwalk die afgelopen tijd in het centrum van Rotterdam gemaakt kon worden. “De deelnemers hadden er enorm veel zin in en we hebben de geleerde taal tijdens de wandeling goed kunnen gebruiken”, meldt coördinator van de taallessen Melanie.

Hier en daar wat nerveuze blikken op de trap gericht. “Tja, dertig meter is best hoog. Het uitzicht was geweldig net als het weer van die dag. Er zijn veel foto’s gemaakt en de geleerde woorden kwamen goed van pas. De loopbrug over de Coolsingel was niet ieders favoriet, maar iedereen is goed (en veilig) aan de overkant gekomen. Na de wandeling hebben we gezellig nog wat gedronken en geklets op een terrasje.

De groep is halverwege maart gestart met de taalcursus ‘Op Pad Met Taal’. Deze cursus is speciaal voor mensen die van A0 onderweg zijn naar het A1 niveau.
“De naam van de cursus zegt het al: op pad gaan en dan de geleerde taal gebruiken.
Na eerst uitgebreid gewerkt te hebben aan de woordenschat, werd er een plan gemaakt om echt ‘op pad’ te gaan. We kozen voor de rooftopwalk in het centrum van Rotterdam.”

De week voorafgaand werd er in de les stil gestaan bij belangrijke woorden voor die dag, zoals: ‘rooftopwalk’ ofwel ‘dakwandeling’. “We gaan een ‘wandeling maken’ over ‘het dak’, we gaan ‘een trap op’, we gaan ‘omhoog’, we hebben een ‘mooi uitzicht’, we gaan over ‘een loopbrug’, de ‘hoogte’ is 30 meter en we zijn ‘in het centrum’ van Rotterdam. Zo maar een greep uit de woorden die langskwamen.”