SamenDoorSamen

Dit programma ondersteunt statushouders in Rotterdam en vergroot de zelfredzaamheid en participatie naar eigen willen en kunnen.

SamenDoorSamen kent vele verschillende trajecten en is voor iedere deelnemer een echte maatwerkreis op weg naar een zelfredzaam bestaan, waarbij gelijktijdig wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een stevig en gevarieerd sociaal netwerk. Een aantal trajecten van dit integrale programma zijn:

Samen actief

Doel

Het op orde brengen van de basis: taalontwikkeling, praktische voorwaarden voor bestaanszekerheid en huisvesting, basisvaardigheden voor opleiding of werk en het ontwikkelen van een sociaal netwerk.

Werkwijze

Samen maken we een stappenplan met een intensief maatjestraject en een breed aanbod aan trainingen en cursussen. Denk aan Nederlandse conversatieles, workshops financiële administratie en digitale vaardigheden.

Daarnaast organiseren wij elke maand sociale activiteiten, met evenementen en creatieve en leerzame workshops voor ouders en kinderen.

Samen aan de slag

Doel

Beschikken over de kennis en vaardigheden om uit te stromen naar een werkplek, een passende opleiding, een stage of vrijwilligerswerk met uitzicht op betaald werk.

Werkwijze

Deelnemers maken een individueel en realistisch toekomstplan. Ze ontwikkelen soft en hard skills met behulp van diverse meerdaagse workshops en trainingen.

SamenWerken

Doel

Daadwerkelijk aan de slag gaan en beginnen met het opbouwen van een netwerk.

Werkwijze

Stichting Mano heeft veel bedrijven en instellingen in Rotterdam aan dit project verbonden en brengt statushouders actief met hen in contact.

Daarnaast koppelen we studerende deelnemers aan een studiecoach, die meegaat naar open dagen, ondersteunt bij administratieve zaken en helpt studeren voor tentamens.

Deelnemers die klaar zijn om te werken koppelen we aan een werkcoach, een vrijwilliger die de relevante expertise heeft en het netwerk in de juiste branche. De coach helpt bij solliciteren, evalueren van sollicitatiegesprekken en opsporen van nieuwe werkkansen. Ook geeft de coach begeleiding op het werk en onderhoudt zo nodig contact met de werkgever.

SamenOndernemen

Doel

Kennis opdoen over ondernemen in Nederland en begeleiding krijgen bij het opzetten van een eigen bedrijf.

Werkwijze

In samenwerking met Regionaal Bureau Zelfstandigen en BELink Academy voorzien wij jonge statushouders die ondernemer willen worden van essentiële kennis en expertise.

Jongeren voor Mekaar

Doel

Jongeren inzetten voor begeleiding en ondersteuning van andere jongeren en kinderen, in het kader van de Maatschappelijke Diensttijd. Jongeren kunnen goed aansluiten bij de belevingswereld van leeftjidsgenoten, waardoor we onze programma’s kunnen verdiepen en meer effect kunnen bereiken.

Werkwijze

Jongeren kunnen worden ingezet op verschillende werkzaamheden binnen Stichting Mano. Zij kunnen bijvoorbeeld aan de slag als taalcoach, maatje of als docent van cursussen computervaardigheid of budgetbeheer. Andere opties zijn deelname aan de jongerenraad of de activiteitencommissie.

Samenwerkingspartner over deelnemer
Wat is R. toch een leuke kandidaat! Heb je nog meer van deze toppers stuur ze aub door!! Hij is heel bescheiden en is met discipline opgegroeid, merk ik. Echt een fijn persoon om een gesprek mee aan te gaan. Dit zijn echt diamantjes 🙂 Dank voor het doorsturen van deze kandidaat!”

Werkgever over deelnemer
H. doet het supergoed! Wij moeten hem echt wegsturen als hij ziek is, zo gemotiveerd is hij. Binnenkort zijn de gesprekken met werkgevers en wij gaan er helemaal vanuit dat dit gaat slagen.

Samenwerkingspartner over onze hulp
Nou, ik ben heel blij dat jullie zo’n goed gesprek konden hebben en dit traject met hem opstartten! Ik ben al zo lang bezig andere hulpverleners bij zijn situatie te betrekken en het loopt steeds op niets uit. Heel fijn om nu te weten dat D. hem gaat helpen, en dat jij nu ook een beeld van hem hebt.

Wil je jezelf of iemand anders aanmelden voor een traject?
Of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op:

sds@stichtingmano.nl