Samen Sterk voor vluchtelingen uit Oekraïne

In de loop van 2022 hebben wij tijdens ons werk in de opvang en begeleiding van vluchtelingen uit Oekraïne een nieuw programma ontwikkeld dat deze nieuwe doelgroep handvatten biedt om hun leven goed te organiseren in Rotterdam. In 2023 zijn wij met dit programma ‘Samen Sterk voor vluchtelingen uit Oekraïne’ van start gegaan.

Een nieuw programma

Taal en werk

In 2023 zetten wij ons onder de noemer ‘Samen Sterk voor vluchtelingen uit Oekraïne’ in voor deze nieuwe groep. Zij krijgen een tijdelijke woning of kamer toegewezen in diverse opvanglocaties in Rotterdam, wij ondersteunen in de eerste fase van het op orde krijgen van de basis en vervolgens richten we ons op het aanbieden van zinvolle dagbesteding, cursussen ter verbetering van het taalniveau van zowel Nederlands als Engels en het ondersteunen bij het toetreden tot de arbeidsmarkt of toeleiding naar een opleiding.

Meedoen

Wij vinden het van groot belang dat ook deze doelgroep in 2023 wordt begeleid en ondersteund bij het leren van de taal en het opbouwen van een sociaal netwerk, bij het vinden van werk, en een zinvolle dagbesteding zodat ook zij goed kunnen meedoen in Rotterdam. Daarnaast begeleiden wij de mensen uit Oekraïne in hun nieuwe tijdelijke woning in Rotterdam en zijn wij in de eerste periode beschikbaar voor allerlei hulpvragen over registratie, de huisarts, leefgeld, school, openbaar vervoer en werk. Wij hebben in 2022 twee nieuwe collega’s in ons team opgenomen die Oekraïens spreken en goed met de doelgroep kunnen communiceren. Een van hen is met haar familie gevlucht voor de oorlog en werd doordat zij ook Engels sprak al snel een belangrijke contactpersoon bij ons werk in de beginfase van de oorlog.

Burgemeester Ahmed AboutalebGoed dat jullie dit doen, want als de dijk hier doorbreekt dan zijn wij aan de beurt en dan zouden wij ook willen dat we zo geholpen worden, als jullie nu doen.

Betrokken vanaf het begin

Achtergrond

Vanaf maart 2022 hadden wij een team van collega’s paraat om aan de slag te gaan met de opvang van deze nieuwe doelgroep, in eerste instantie ongeveer 250 mensen die hun tijdelijk onderkomen vonden in verschillende hotels en op een opvangschip. Ons werk ging in de eerste plaats om het ontvangen van mensen, een luisterend oor bieden, intakegesprekken voeren, de woon- en zorgbegeleiding organiseren en daarnaast ook de dagbesteding verzorgen.

Cruiseschip De Volendam

In een volgende fase richtten wij ons meer specifiek op de dagbesteding en het verzorgen van ontspannende en leerzame activiteiten, bijvoorbeeld op cruiseschip De Volendam van Holland America Line, dat van mei tot en met september als noodopvang diende voor 1100 mensen. Naast taallessen en al eerder genoemde activiteiten organiseerden wij ook workshops cv maken, bijeenkomsten met werkgevers, matches op de werkvloer, een sport- en fun beachveld voor allerlei activiteiten en zorgden wij voor begeleiding bij het regelen van het BSN en Rotterdampassen. Daarnaast waren er citytours door Rotterdam en uitstapjes naar bijvoorbeeld de Keukenhof, Diergaarde Blijdorp en Jeugdvakantieland in Ahoy. Ook waren er verschillende sport- en spelactiviteiten en wekelijkse knutselmiddagen voor kinderen en gezinnen.

Locatiemanagement van kleine locaties

Sinds de late zomer van 2022 verzorgen wij ook het locatiemanagement en het beheer van een aantal kleinere opvanglocaties in Rotterdam. Zo zijn wij actief voor de tijdelijke bewoners van vijftien sloopappartementen in Rotterdam Charlois en Hoogvliet, van een tot opvanglocatie omgevormde kerk in Hoogvliet en van een voormalig bedrijfspand in Rotterdam-West. Onze taken bestaan uit maatschappelijke begeleiding wat betekent dat wij ogen en oren zijn op de locatie en goed weten wat er speelt. We organiseren bewonersbijeenkomsten ter informatie en samenzijn en checken of het huisreglement wordt nageleefd. Verder beantwoorden we vragen tijdens vragenuurtjes, zijn we permanent bereikbaar, treden we op als vertrouwenspersoon of stellen deze beschikbaar binnen de community en begeleiden we naar eerstelijns zorg. Tot slot helpen wij met de voorbereiding op en zoektocht naar werk.

Klare Taal

Bootcamp Nederlands en Engels

Voor deze groep nieuwe Rotterdammers hebben wij een intensief traject opgezet, 'Klare Taal' genaamd, waarin taalvaardigheid in het Nederlands en Engels gericht op werk centraal staat. Het traject bestaat uit een mix van lessen gegeven door professionals, examentraining door professionals en de inzet van vrijwilligers voor extra oefenmomenten. Verder zal de groep begeleid worden richting duurzame uitstroom naar betaald werk en/of instroom in het hoger onderwijs, waar nodig zullen er additionele trainingen of workshops worden georganiseerd waar groepsverband mogelijk is. Denk aan informatiemomenten over het Nederlands onderwijssysteem, trainingen Office, presentatievaardigheden, cv maken en solliciteren. Deelnemers worden individueel gecoacht waar maatwerk gewenst is.

Matches met werkgevers

Wij zetten ons netwerk in om de groep vluchtelingen uit Oekraïne die wij begeleiden toe te leiden tot de arbeidsmarkt. Op deze manier hebben we al verschillende succesvolle matches kunnen maken tussen de doelgroep en Rotterdamse werkgevers. Daarnaast organiseren wij ook netwerkmomenten zoals informatiemiddagen en banenmarkten waar werkgevers kunnen vertellen over het werk dat zij in de aanbieding hebben.

Wil je meer informatie of jezelf of iemand anders aanmelden voor een project?
Neem dan gerust contact met ons op:

info@stichtingmano.nl