Online cultuurprogramma SamenDoorSamen

Vanuit ons programma SamenDoorSamen ondersteunen we statushouders in Rotterdam in het vergroten van hun zelfredzaamheid. Dat betekent ook dat we meer statushouders willen laten deelnemen aan culturele, sociale en sportieve activiteiten in Rotterdam, o.a. met  ‘’Samen in Rotterdam’’. Hierdoor worden deelnemers meer onderdeel van de stad en vergroten hun sociale netwerk. De komende tijd zal dit helaas ook op afstand moeten, omdat we niet meer samen activiteiten kunnen ondernemen. De komende tijd bieden we een online programma.

Nationale Opera & Ballet
Opera en ballet bieden troost, afleiding, inspiratie en hoop. Omdat Nationale Opera & Ballet nu geen bezoekers in het theater kan verwelkomen, hebben ze een online programma samengesteld. Voor jong en oud, er is voor ieder wat wils. Er worden enkele prachtige voorstellingen van de afgelopen jaren gestreamd; een unieke kans om een aantal hoogtepunten voor het eerst te zien of te herbeleven. Verder staan op het programma: zang- & dans workouts, quizzen & games en persoonlijke videoboodschappen en tips van zangers, dansers en collega’s.
www.operaballet.nl

Speciaal voor kids
Nationale Opera & Ballet plaatsen regelmatig filmpjes online waarmee kids zelf, veilig thuis, mee kunnen dansen. Natuurlijk kun je jezelf opnemen terwijl je meedanst en die video delen via bijvoorbeeld Instagram of Facebook (alleen als je ouders dat goed vinden!). Dans je mee?

In het theater maakt Nationale Opera & Ballet bijna alles wat je ziet op het toneel zelf. De kleren die de dansers of zangers aan hebben, de decors waarin ze dansen, zingen en toneelspelen… alles wordt gemaakt door vakmensen in de ateliers. Maar je kunt natuurlijk ook thuis, met papier, schaar en kleurpotloden al de mooiste dingen maken om je eigen voorstellingen mee te spelen. Op deze pagina vind je leuke knutselideeën.

Rondom Koningsdag, de Nationale Dodenherdenking en de viering van 75 jaar bevrijding, staan ze stil bij de verhalen achter een van de oudste liederen die we in Nederland zingen: Het Wilhelmus. Zing je mee?

Na de stream van Mozarts Die Zauberflöte is er nu ook een puzzel van het posterbeeld. Leg je deze in 320 seconden! Veel succes!

Omdat de studio’s van Het Nationale Ballet op dit moment gesloten zijn, brengen zij de studio naar de dansers toe. De afgelopen weken heeft de rekwisieten afdeling hard gewerkt om barres en vloeren te maken voor alle dansers. Op die manier kunnen ze toch nog dansen en trainen, maar dan in hun eigen huis. Doe je mee?

Omdat de studio’s van Het Nationale Ballet nog steeds gesloten zijn, trainen de dansers op dit moment thuis. Maar hoe blijven de dansers fit en gemotiveerd? Lore Zonderman en Kira Hilli laten hun dagelijkse workout routine zien die je thuis ook kunt doen! Trek je sportkleren aan en zorg dat je genoeg ruimte hebt.

Stichting Museumkaart
Stichting Museumkaart brengt de musea naar de huiskamer. Elke week laten musea filmpjes zien over hun collectie of tentoonstelling.

75 jaar vrijheid
Dit jaar herdenken we 75 jaar vrijheid. In de Tweede Wereldoorlog brachten de nazi’s veel joodse kunstenaars bruut om het leven. Met hen werd ook de kunst vermoord. De musea laten werken zien van ruim 25 van deze kunstenaars. Hier is alvast een deel in Nunspeet te zien.

Rijksmuseum thuis
Nu we tijdelijk niet meer samen kunnen genieten van de kunst in de museumzalen, komt het Rijksmuseum bij je thuis! Onder de noemer #Rijksmuseumthuis zijn er verschillende mogelijkheden om het Rijksmuseum en series te bekijken. Duik in de collectie of verdiep je in de verhalen. Veel plezier!

Ontdek Rotterdam: Depot Boijmans van Beuningen
Depot Boijmans van Beuningen is ontworpen door architect Winy Maas van MVRDV en moet na voltooiing eind 2021 deels openbaar toegankelijk zijn، De volledige kunstcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen (151.000 werken) wordt hier opgeslagen en is publiek toegankelijk op een totale oppervlakte van ongeveer 15.000 m2. Financieel is de realisatie van Depot Boijmans Van Beuningen mede mogelijk gemaakt door stichting De Verre Bergen met een schenking van € 17 miljoen, en een lening van circa € 35 miljoen tijdens de bouwfase.

Stap in de wereld van Van Gogh
De vaste collectie van het Van Gogh Museum neemt je mee op een reis door het leven van Vincent van Gogh. Je ziet natuurlijk zijn meesterwerken, maar ook tekeningen en brieven. Je ontdekt de ideeën en ambities achter zijn kunst. Je volgt zijn zoektocht naar hoe hij zichzelf steeds weer kon verbeteren. Voor het eerst worden ook de mythes rondom Vincent, over zijn oor, ziekte en zelfmoord uitgebreid belicht. Zo krijg je een verrassende kijk op een kunstenaar die je misschien al dacht te kennen.

Schildertutorials Rijks Creative
Heb je zin om te schilderen of te tekenen? Bekijk de tutorials op het YouTube kanaal Rijks Creative. Hierin leggen docenten van de Tekenschool aan de hand van een kunstwerk de technieken van de grote meesters uit. Schilder een zelfportret zoals Van Gogh, of leer emoties op het doek vast te leggen zoals Rembrandt dat deed. Er staan maar liefst drie seizoenen online! Wil je meedoen? Hier de link:

Bekijk museum Mauritshuis met je oren
Luister op een andere manier naar de kunst in het Mauritshuis! Schrijvers, filmmakers, fotografen; velen hebben zich al laten inspireren door de meesterwerken in het Mauritshuis en voegen met hun werk extra lagen toe aan de schilderijen. Muziek mag natuurlijk niet in dat rijtje ontbreken. We benaderden verschillende singer- songwriters met de vraag of zij zich ook willen laten inspireren door onze collectie. Allerlei muziekstijlen passeren daarbij de revue, van popmuziek tot metal, van klassiek tot punk, met een ode aan het beroemdste werk uit het Mauritshuis: het Meisje met de parel. Je hoort bijvoorbeeld Merol en Harrie Jekkers! Wil je meedoen?

Museumkids.nl
Ben je niet ouder dan 12 jaar, hou je van musea én van leuke dingen doen? Dan ben je hier op de goede plek! Ontdek de Nederlandse musea, Haal het museum in huis. er is online allemaal voor leuks te doen.  Hier de link:

Tussen Kunst en Quarantaine
Maak van jezelf (en je familie) een kunstwerk! Doe mee aan Tussen kunst en quarantaine. Kies een schilderij of foto en maak deze thuis zo goed mogelijk na. Extra uitdaging: je mag maar drie objecten gebruiken. Deel het resultaat op Instagram met @tussenkunstenquarantaine. Daar kun je ook eerst zelf een kijkje nemen om wat inspiratie op te doen!  Wil je meedoen?

Kinderen kleuren voor Rotterdam!
Maritiem Museum heeft nu een kleurplaat van Professor Plons en zijn vrienden die je kan inkleuren. Je kan natuurlijk ook je eigen tekening maken voor Professor Plons of voor alle mensen in Rotterdam. Het museum is heel benieuwd naar de tekening of kleurplaat en ze willen er zelfs een van tentoonstelling maken. Doe je mee? Stuur dan je tekening naar: Maritiem Museum, t.a.v. Professor Plons, Leuvehaven 1, 3011 EA Rotterdam. Heb je geen postzegel in huis? Dan mag je hem ook mailen naar Professor Plons: professorplons@maritiemmuseum.nl. Je maakt kans op een leuke prijs, dus schrijf je naam, (e-mail) adres en leeftijd op de achterkant van de tekening. Wie weet ben jij de gelukkige winnaar!

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: