Oefenen met de taal in de supermarkt

Nederlands leren is één ding, het dan ook echt in het dagelijks leven gebruiken nog best een uitdaging. Daarom organiseert Stichting Mano de cursus ‘Taal in de praktijk’. Niet alleen woordjes leren, maar ook telefoneren of een opdracht in de supermarkt uitvoeren.

Gelukkig kon deze nuttige cursus weer plaatsvinden. Door corona was het lange tijd niet mogelijk om met een groepje op pad te gaan om de taal te oefenen in praktijksituaties. In augustus was het dan zover en kon een fijne groep deelnemers ermee starten.

Cursisten leren om dat wat uit het boekje leren qua woordjes en grammatica ook echt in het dagelijks leven in de praktijk te brengen. Zo krijgen de deelnemers zelfvertrouwen en worden ze over de drempel geholpen om echt Nederlands te gaan spreken.

De thema’s waren: de supermarkt, de dokter en de apotheek. “We hebben na het uitbreiden van de woordenschat, zinnen geoefend en zijn naar de supermarkt geweest om vragen te stellen. Ook hebben telefoongesprekken gevoerd om een afspraak te maken bij de dokter en we hebben een bezoek aan de dokter en de apotheek geoefend.”