Nieuwe Rotterdammers actief op stembureau

Zeven nieuwe Rotterdammers gaan vanuit Stichting Mano aan de slag als vrijwilliger op een stembureau tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten en waterschappen op 15 maart. “Een mooie stap voor nieuwkomers om echt mee te durven doen met de democratie”, zegt Dareen Razouk die zelf ook voor het eerst zal gaan stemmen. “Want veel vluchtelingen komen uit landen waar er geen democratie is.”

Dareen komt uit Syrië en is nu zes jaar in Nederland. Ze heeft verschillende trainingen gevolgd bij Stichting Mano, volgt nu het Opleidingsprogramma Ervaringsdeskundigheid dat nieuwkomers leert hoe zij hun ervaringen kunnen inzetten om andere nieuwkomers te ondersteunen, en assisteert bij trainingen. “Ik help de deelnemers, geef hen energie en moedig hen aan.”

Annette Diender, die zelf met Stichting Mano werkt en vrijwilliger is bij de verkiezingen, kwam op het idee. “Ik was onder de indruk van hoe nauwkeurig en goed het ging in het stemlokaal. Het is een mooi proces en goed om als nieuwe Nederlander mee te maken. Zo kun je zien hoe de democratie werkt, dat het heel netjes gaat, dat iedere stem telt, en dat is goed om vertrouwen in de democratie te krijgen.”

Blij met feedback
Met de feedback dat de e-learning voor vrijwilligers wel wat simpeler kan, klopte zij aan bij Gemeente Rotterdam. We waren heel blij met de suggestie van Annette, zegt Lotte Takkenkamp van Team Verkiezingen 010. “We hebben de e-learning eenvoudiger gemaakt. Teksten van de gemeente willen we zo duidelijk mogelijk maken. Zo kunnen we het proces samen verbeteren.”

Als projectmedewerker en relatiebeheerder van Team Verkiezingen 010 richt zij zich op de werving van vrijwilligers. “Het is zo’n leuke dag met andere Rotterdammers, je leert nieuwe mensen kennen, iedereen komt bij elkaar, dat is de kwaliteit van de verkiezingen. Dat maken we heel graag toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen.”

Team Verkiezingen 010 heeft daarom ook een grote pilot lopen met het Albeda college om studenten te betrekken bij het stemmen. Ook zullen duo’s, bestaande uit een begeleider en een cliënt, via Stichting Prokkel (voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) op het stembureau actief zijn. “En het Hout- en Meubileringscollege maakt een circulair stemhokje voor de toekomst.”

Tekst gaat verder onder de foto!

Dareen wil de verkiezingen echt begrijpen. “Ik wil mij verdiepen in het systeem en de politieke partijen. Het is een mooie nieuwe ervaring voor mij.”

Stemmen tellen
De deelnemers van Stichting Mano, afkomstig uit het Opleidingsprogramma Ervaringsdeskundigheid van SamenDoorSamen, steken de handen uit de mouwen als stembureaulid van een van de driehonderd stembureaus in de stad. Hier gaan ze mensen verwelkomen en de weg wijzen, vragen beantwoorden, en controleren of alles goed verloopt bij de stembus. Ook zullen ze aan het eind van de verkiezingsdag de eerste telling uitvoeren.

De deelnemers, die al kennismaakten met Lotte tijdens een informatiebijeenkomst, gaan eerst zelf thuis aan de slag met de e-learning en kunnen met vragen aankloppen in het app-groepje dat is gemaakt. Ook was er al een markt voor de vrijwilligers met extra informatie. “Een stemhokje werd daar al opgebouwd, om alvast te bekijken.”

Annette hoopt dat de nieuwkomers die nu meedoen mensen in hun omgeving vertellen over hun ervaring en zo weer andere nieuwe Nederlanders stimuleren om te gaan stemmen. “Een van de deelnemers was al bezig met motiveren, ze was zelf al vijftien jaar in Nederland, maar had nog nooit gestemd. Door het aanstaande vrijwilligerswerk is zij enthousiast geraakt. Zo kunnen we meer mensen uitnodigen bij het democratisch proces.”

Echt begrijpen
Dareen staat straks bij de deur om kiezers te verwelkomen. “Mijn lach en vrolijkheid zijn goed voor de mensen”, zegt zij.  “Of ik ga mensen de weg wijzen of helpen bij het stemmen. Ik wil de verkiezingen echt begrijpen en mij verdiepen in het systeem en de politieke partijen. Het is een mooie nieuwe ervaring voor mij.” Of ze ook stemmen gaat tellen? “Dat weet ik nog niet, want ik kan niet goed rekenen”, zegt Dareen met de haar zo kenmerkende lach.

Team Verkiezingen 010 vermeldde de participatie van deelnemers van Stichting Mano eerder al in haar nieuwsbrief:

Nieuwsbrief 1 verkiezingen