Nederlands leren tijdens een tochtje met de Spido

Een boottochtje met de Spido. Wat heeft dat nu met Nederlands leren te maken? stelt onze NT2-taaldocente Jacqueline die taallessen verzorgt binnen onze opdracht voor de Rotterdamse Taalcarrousel. “Nou best veel! Een nieuwe situatie is stimulerend en nodigt uit om nieuwe woorden te leren en met elkaar te praten.”

Met dat idee stapte een groepje van elf Eritrese vrouwen en twee begeleiders aan boord van de Spido voor een mooie tochtje door de Rotterdamse havens. “Sommige vrouwen spreken en schrijven al aardig wat Nederlands, andere zijn nog aan het begin van het leerproces. Hun eigen taal lijkt in woord en geschrift ook helemaal niet op het Nederlands. Iedereen was in een goed humeur en genoot van het gezamenlijke uitje.”

Heel veel nieuwe Nederlandse woorden passeerden de revue, zoals haven, schip, boot, rivier, uitzicht, golven en varen. “Maar bovenal ging het om het genieten van het samenzijn. Daarbij, als je in Rotterdam woont moet je op zijn minst een keer door de havens hebben gevaren. Iedereen heeft erg genoten van deze excursie.”

Informele sfeer
Binnen de Taalcarrousel I en II richten wij ons in opdracht van Gemeente Rotterdam op het verbeteren van het taalniveau van laag- en midden opgeleide anderstaligen Rotterdammers met A0-A1 en A1-A2 taal niveau. Het gaat hierbij veelal om deelnemers met een langzame leerbaarheid voor wie formeel taalonderwijs nog niet haalbaar is.

Met onze taallessen onderscheiden wij ons door voor deze Rotterdammers een informele, vertrouwde leeromgeving te creëren waarin zij de kans krijgen hun basisvaardigheden op het gebied van taal te verbeteren. De uitstapjes dragen bij aan de informele sfeer en het onderling vertrouwen. Zo zijn we ook al naar Bibliotheek Rotterdam geweest.