Via bootcamp SamenProgrammeren naar een goede toekomst

Voor Shayan was SamenProgrammeren, onderdeel van ons programma SamenDoorSamen, de opstap naar een traineeship bij een IT-bedrijf. Inmiddels werkt hij al weer negen maanden als junior developer React bij Finqle company in Amsterdam. “Tijdens de bootcamp heb ik belangrijke stappen gezet om mijn toekomst in Nederland op te bouwen.”

In zijn land, Iran, deed Shayan (25) de bachelor Information Technology. “Drie jaar geleden kwam ik naar Nederland om hier een nieuwe toekomst op te bouwen. De bootcamp hielp mij om mijn weg te vinden in een nieuw land, met een nieuwe cultuur, en gaf mij de kans om te komen waar ik wilde zijn.”

Shayan ging naar Nederlandse taalles bij Stichting Mano en vroeg daar of hij kon assisteren bij de computerlessen voor nieuwkomers. Zo werd hij docent-assistent. “Toen SamenProgrammeren van start ging besloot ik, door mijn achtergrond in IT en interesse voor computers, om mee te doen, om mezelf uit te dagen iets nieuws te leren en om mijn IT-kennis te vergroten.”

Tijd en energie
En leerzaam was het, vindt hij. “Ik kreeg veel nuttige informatie over programmeren. Over mezelf leerde ik dat als ik een doel heb ik het kan bereiken, hoe moeilijk het ook is. En over programmeren leerde ik dat iedereen het kan als je er maar echt van houdt en er genoeg tijd en energie in stopt.”

Na het afronden van de bootcamp werd Shayan docent binnen SamenProgrammeren. “Zo heb ik nog wat gaten in mijn kennis kunnen dichten. Zelf heb ik een portfolio gemaakt in WordPress, React en HTML/CSS om te laten zien wat ik kan en zo mijn cv te verbeteren. En ik maakte verschillende websites voor bekenden.”

Traineeship
Al het geleerde bij SamenProgrammeren was, in combinatie met zijn eigen inzet, voldoende om binnen twee maanden met een traineeship bij een bedrijf te kunnen starten. “En nu werk ik al weer negen maanden bij Finqle in Amsterdam als een junior React developer”, vertelt Shayan die de komende tijd wil doorgroeien tot een senior React developer.

Zijn droom is een eigen bedrijf opzetten dat digital marketing van A to Z kan organiseren voor bedrijven die beginnen in IT, zoals het ontwerpen van een website, marketing en SEO (vindbaarheid op internet). “Dankzij SamenProgrammeren kreeg ik de basis kennis en weet ik dat als ik hard werk en veel oefen, ik alles kan bereiken.”

SamenProgrammeren wordt mede mogelijk gemaakt door CoDE Educatiefonds Rotterdam.