Mannen SamenDoorSamen kijken hun ogen uit in Louwman Museum

De mannen van ons deelprogramma SamenEmanciperen keken onlangs hun ogen uit tijdens het bezoek aan het Louwman Museum in Den Haag. “We liepen er met zijn allen rond als kinderen in de snoepwinkel”, stellen projectcoördinatoren George, Mosab en Johan. “We kwamen de Cadillac tegen waarin de ‘King of Rock ’n Roll’ ooit rondreed en toen vroeg Girmay: ‘Wie is Elvis Presley?’”

Het uitstapje betekende voor iedereen een duik in de geschiedenis van de auto. “Het museum heeft zeer een indrukwekkende collectie aan old timer’s, race auto’s en motoren waar menig mannenhart sneller van gaat kloppen. Niet alleen de collectie was indrukwekkend, maar ook het gebouw zelf en de inrichting ervan. In de ontvangsthal keken we allemaal onze ogen uit, tijd voor wat groepsfoto’s!”

De sociale activiteit is onderdeel van het mannenemancipatieprogramma. “Omdat het programma bij de vrouwen zo’n succes is, besloten we ook aan de slag te gaan met de mannen. De sociale activiteiten dragen bij aan elkaar leren kennen, de onderlinge banden te versterken en de gemeenschapszin in de doelgroep te stimuleren.”

Houtkachel
De reis door de tijd begint in 1775, toen men nog rondreed in paard rijtuigen. Zo is er een werkplaats van een koetsenmaker uit die tijd. “Deelnemer Walid herkende de gereedschappen. ‘Die gebruiken we nog steeds in mijn land’, zei hij. ‘Thuis had ik ook precies zo’n houtkachel’. Andere deelnemers gingen op zoek naar auto’s met hetzelfde ‘bouwjaar’ als zij zelf.”

Opvallend is hoe de mannen tijdens deze activiteiten naar elkaar toe trekken en broederlijk met elkaar omgaan, stellen de projectcoördinatoren. “En dit ondanks de verschillen in leeftijd, achtergrond, cultuur en taalbarrières. Een van de verbindende factoren is toch wel het feit dat de heren een soortgelijk verhaal met elkaar delen.”

Isolement
Voorafgaand aan het traject werd duidelijk dat veel mannen uit deze doelgroep in isolement leven. “Dat is niet raar als je je beseft wat er op je af komt wanneer je je eigen land noodgedwongen moet ontvluchten en je jezelf als het ware opnieuw moet uitvinden. Dan is het fijn om bij een nieuw groepje te horen en samen dingen te ondernemen.”

Een proefritje was uiteindelijk het enige wat ontbrak nog aan het uitstapje…

Nieuwe rol
Binnen ons deelproject SamenEmanciperen organiseren we activiteiten voor groepen vrouwen en mannen die hen helpen om te gaan met hun nieuwe rol en alle mogelijkheden die horen bij een nieuw leven in Nederland. Het project is onderdeel van SamenDoorSamen, ons programma dat zich richt op ondersteuning van statushouders in Rotterdam, op weg naar een zelfstandig bestaan.