Maatregelen coronavirus voor iedereen

Het kabinet kondigt regelmatig aangepaste maatregelen aan voor de aanpak van COVID-19. Veel mensen hebben hier vragen over. Wat mag wel en wat weer niet? En waar vind je informatie in andere talen?

Het aantal coronabesmettingen is nog nooit zo hoog geweest; de toegang tot de zorg is in gevaar. Daarom volgen er strengere maatregelen om dagelijkse contactmomenten te verminderen. Op veel plekken wordt het aantal bezoekers beperkt. Vanaf 17.00 uur is bijna alles dicht.

De basisregels zijn voor iedereen hetzelfde. Houd 1,5 meter afstand van andere mensen, was regelmatig je handen, hoest of nies in je elleboog en geef geen handen. Vermijd drukke plekken, werk minstens de helft van de tijd thuis en doe een test bij klachten (en blijf thuis zodra je klachten hebt!). Het mondkapje is in openbare (binnen)ruimtes weer verplicht.

Pharos
Pharos heeft belangrijke en up-to-date informatie over het coronavirus verzameld op hun website. Naast info over de basisregels in vreemde talen staat er ook een heldere woordenlijst die alle termen uitlegt.

Persconferenties
Vertalingen van de persconferentie in diverse talen zijn te vinden op de site van Global Talk.

Stichting Lezen en Schrijven
In Nederland zijn er 2,5 miljoen volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Stichting Lezen en Schrijven geeft informatie in begrijpelijke taal op hun website.

Open Rotterdam
In het televisieprogramma ‘Corona Rules‘ leggen meertalige kinderen de belangrijkste coronaregels uit in hun tweede taal. In de serie komen in totaal elf talen aan bod: Arabisch, Spaans, Pools, Turks, Servisch, Berbers, Hebreeuws, Somalisch, Eritrees, Engels en Frans. De kinderen die de maatregelen in deze talen uitleggen zijn allemaal Rotterdammers.