Maatregelen coronavirus voor iedereen

Het kabinet kondigt regelmatig aangepaste maatregelen aan voor de aanpak van COVID-19. Veel mensen hebben hier vragen over. Wat mag wel en wat weer niet? En waar vind je informatie in andere talen?

De meeste coronaregels worden vanaf heden opgeheven. Zo is het mondkapje in het OV niet meer verplicht, maar nog wel verstandig. Testen voor toegang of het tonen van de QR-code is niet meer nodig bij evenementen.

Het coronavirus is niet weg. Mensen worden nog steeds ziek. Daarom moet is het belangrijk om de handen vaak te wassen, te niezen in de elleboog, geen handen te schudden en bij klachten thuis te blijven en te testen. Zorg voor frisse lucht in huis, zeker na bezoek en houdt op drukke plekken afstand.

Pharos
Pharos heeft belangrijke en up-to-date informatie over het coronavirus verzameld op hun website. Naast info over de basisregels in vreemde talen staat er ook een heldere woordenlijst die alle termen uitlegt.

Persconferenties
Vertalingen van de persconferentie in diverse talen zijn te vinden op de site van Global Talk.

Stichting Lezen en Schrijven
In Nederland zijn er 2,5 miljoen volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Stichting Lezen en Schrijven geeft informatie in begrijpelijke taal op hun website.

Open Rotterdam
In het televisieprogramma ‘Corona Rules‘ leggen meertalige kinderen de belangrijkste coronaregels uit in hun tweede taal. In de serie komen in totaal elf talen aan bod: Arabisch, Spaans, Pools, Turks, Servisch, Berbers, Hebreeuws, Somalisch, Eritrees, Engels en Frans. De kinderen die de maatregelen in deze talen uitleggen zijn allemaal Rotterdammers.