Jaime wil architectuur studeren en op hoog niveau basketballen!

Jaime, die opgroeit in het gezinshuis van partnerorganisatie Pachachaca, heeft duidelijk in zijn hoofd wat hij wil gaan doen. Hij wil architectuur gaan studeren en op een zo hoog mogelijk niveau basketballen. En dus gaat Jaime, die graag Konce wordt genoemd, nu bijna elke dag naar de academie om zich voor te bereiden op het toelatingsexamen van de universiteit. En als er tijd over is zal je hem op het basketbalveld aantreffen.

Konce, omdat de K lekker klinkt en elf (once in het Spaans) zijn lievelingsgetal is, beleefde een fantastisch laatste jaar op zijn school Kusi Kawsay. Hij haalde het beste eindcijfer van zijn klas en het was ook nog eens heel gezellig allemaal, vertelt hij. “Het jaar vloog voorbij.”

In een kleine klas met alleen jongens wilden ze er samen echt een mooi jaar van maken. “We gingen ook twee keer op reis, een keer op afscheidsreis naar Ica en een keer naar Huyro om vrijwilligerswerk te doen. Helpen bij het planten en oogsten van gewassen op een landgoed waar ze ook een zwembad hadden. Maximaal genieten”, noemt hij het.

Te gek!
Maar nu is het hard werken, want de academie is wel andere koek dan de lessen op school. Van maandag tot en met zaterdag is het daar studeren geblazen, van acht tot half twee en na de lunch van vier tot zeven uur ’s avonds. “En optioneel kun je ook later op de avond nog gaan, als je echt alles op alles wil zetten om het te halen.”

En Jaime/Konce (17) wil het niet aan het toeval overlaten omdat hij architectuur daarvoor te interessant vindt. “De bouw, de vormen, dat fascineert me. Dat je soms denkt: hoe blijft het allemaal staan. Ik heb een gebouw gezien dat een bol als basis heeft en bij een aardschok kan alles bewegen en toch blijft het overeind. Locázo! is het, te gek!”

Wonen in het gezinshuis van Pachachaca omschrijft hij als een luxe. “Je hebt mogelijkheden. Niet iedereen heeft de kans om zich op de academie voor te bereiden want dat kost geld. Ik kan mij op mijn studie, op mijn toekomst richten en hoef mij nergens druk om te maken. En tussen de middag kan ik aanschuiven bij de lunch wat ook voor lang niet iedereen vanzelfsprekend is.”

Naar de NBA
En het is heel gaaf om in zo’n groot gezin op te groeien, stelt Konce. “Heel veel gezelligheid. Niet alleen om te praten, maar ook om samen te sporten, spellen te spelen, films te kijken of lol te maken. We zijn echt broers en zussen, een echte familie.”

Twaalf jaar geleden kwam hij er samen met drie andere broers wonen toen zijn moeder ziek werd en overleed en zijn vader de zorg voor en het onderhoud van de kinderen niet op zich kon nemen. De jongens verlieten de gemeenschap in de bergen om in Calca op te groeien bij Pachachaca.

Basketballen is ook een passie. Vaak traint Konce nog wat in de tuin van Pachachaca en meermaals per week is hij bij zijn club in Calca te vinden. “Zo dicht mogelijk bij de NBA in de buurt komen”, is een droom. “Op de universiteit zijn veel wedstrijden en toernooien. Daar wil ik aan meedoen en dan kijken hoe ver ik kom.”

Een eigen huis bouwen
Hij leest ‘Juan Salvador Gaviota’, het boek van Richard Bach, over een meeuw die zich tot afschuw van de hele kolonie vooral bezig houdt met zo spectaculair mogelijk vliegen. Meeuwen moeten zich bezig houden met eten zoeken, vindt de meerderheid. Maar Juan Salvador Gaviota wil dromen, wil het hoogste bereiken, wil extase.

Konce wil alle mogelijkheden met beide handen aan pakken. Hij wil hard werken om naar de universiteit te kunnen en te beginnen met zijn studie. En hard trainen om op een zo’n hoog mogelijk niveau te basketballen. “Ik wil onafhankelijk worden en zelfstandig zijn. Uiteindelijk zou ik mijn eigen huis willen bouwen, misschien wel op een bol of helemaal rond. Een gek huis, anders. Locázo!