Irene en Shareen motiveren nieuwe Rotterdammers bij SamenOndernemen

Shareen (29) en Irene (31) zijn afgelopen tijd gestart als vrijwilliger bij Stichting Mano. Vanuit Webhelp, het bedrijf waarvoor zij werken, gaan zij statushouders van SamenDoorSamen helpen bij hun project SamenOndernemen. De redactie van De Nieuwe Rotterdammert interviewde Irene en Shareen en vroeg hen wat hun motiveert om dit vrijwilligerswerk te doen. “We vinden het een mooie, nieuwe uitdaging.”

Waarom werken jullie samen met SamenOndernemen en met welk doel?

Shareen: Ik vind het heel leuk om mensen te helpen. Op dit moment werk ik via Webhelp met onze deelnemers in Suriname. Dan denk je eigenlijk al snel aan mooi weer en palmbomen, maar we vergeten dat het ook een arm land is. Daarom wil ik me daar voor inzetten. Dit loopt nu bijna af en toen kwam SamenOndernemen in mijn mail terecht. Een nieuwe kans om echt anderen te helpen.

Irene: Ik merkte dat ik tijdens de coronacrisis zocht naar iets zinvols, naar echt iets betekenen voor mensen, de buurt of de planeet. Daar sta ik de laatste tijd best wel bij stil. Toen kwam het mailtje met de oproep: wie wil meedoen aan vrijwilligerswerk. Het leek mij heel leuk. Ik weet zelf niet heel veel van ondernemen, maar kan iemand wel helpen met de Nederlandse taal en motiveren kan ik zeker, want ik ben ook coach bij Webhelp. Het leek me een mooie, nieuwe uitdaging.

Hoe is de samenwerking tussen Mano en Webhelp ontstaan?

Irene: Binnen Webhelp is onlangs de Think Human Foundation opgericht. Deze richt zich echt op ontwikkeling van mensen, educatie en inclusiviteit. We zijn gaan kijken: hoe kunnen we echt verbinding zoeken met de mensen en hoe kunnen wij een steentje bijdragen aan de maatschappij? Wat past binnen onze filosofie, wat sluit aan bij ons werk? In Rotterdam was dat Stichting Mano omdat we echt wat kunnen betekenen bij SamenOndernemen.

Hoe gaan jullie helpen bij SamenOndernemen?

Irene: Ik heb Fatima als deelnemer en hoop haar te kunnen motiveren en enthousiasmeren zodat ze haar plan, een patisserie neerzetten, kan verbeteren. Die patisserie spreekt me aan want ik hou ook heel erg van bakken. Ik hoop dat ze straks echt aan de slag kan.

Shareen: Ik help Masi en Arman, moeder en zoon, en zij zijn bezig met een kapsalon. Ik ben zelf, op zijn Nederlands gezegd, een tuttebelletje en vind het heel leuk om met haar en make up bezig te zijn. Dus dat was al meteen een klik. Ik wil hen met mijn energie en enthousiasme motiveren en helpen bij de trainingen en het ondernemersplan zodat ze hun droom kunnen waarmaken.

Hoe is het om samen te werken?

Shareen: In het begin toch wel spannend, want wat ga je tegenkomen? Maar het eerste contact met Masi en Arman was meteen van: ‘hé schat, alles goed?’, dus dat was meteen heel leuk. Het zijn echt hele lieve mensen, ik voelde me meteen thuis en het leek of ik Masi en Arman al veel langer kende. Daardoor krijg je nog meer energie om te geven want je gunt het ze zo. Ik vind het echt heel leuk.

Irene: Ik vind ook het cultuurverschil heel interessant. Ik werk met Fatima uit Marokko. Zij is heel gastvrij en heel bescheiden, misschien wel te bescheiden. En wij zijn in Nederland heel direct. Hoe ga je dan met elkaar om? Wat ben jij gewend, wat ben ik gewend en wat kunnen we van elkaar leren? En ik heb mogen proeven, echt heel lekker!

Waar zijn jullie nu mee bezig samen met Fatima, Masi en Arman?

Shareen: Vandaag zijn we bezig geweest met het zoeken naar een locatie voor de kapsalon van Masi en Arman. Ze willen in Naaldwijk beginnen dus kregen we via e-learning vragen als: hoeveel inwoners zijn er en hoeveel kapsalons zijn er al? Daar hebben we antwoord op gegeven.

Irene: We zijn nu bezig met het ondernemingsplan opstellen, opdrachten maken van e-learning die ze van Qredits krijgen. De vragen zijn soms wat lastig geformuleerd, dus die kan ik dan uitleggen en daarna gaan we alles samen invullen. We zijn aan het kijken naar een website en hoe we haar social media mooier kunnen maken. Als we dat voor elkaar krijgen dan is Fatima al een heel eind.

Webhelp is een klantenservicebedrijf, simpel gezegd. “Wij doen de klantenservice voor bedrijven. Het is een heel groot bedrijf dat wereldwijd actief is. Er werken in totaal wel 60 duizend mensen en in Nederland ongeveer 3500.”

Shareen is 29 jaar en werkt bij Webhelp. “Ik ben social coach, ik coach de experts (werknemers) van de klantenservice om betere resultaten te krijgen. Ik ben nu een maand aan het helpen bij SamenOndernemen voor Stichting Mano. Ik vind het altijd heel leuk om mensen te helpen en ik ga Arman en Masi (links) ondersteunen bij het opzetten van hun kapsalon.

Irene is 31 jaar en woont in Den Haag. Ze werkt al bijna zes jaar bij Webhelp en is digital consultant. Ze zet nieuwe teams op voor Social Media Service, webcare voor bedrijven. Bij SamenOndernemen gaat ze Fatima (links) helpen met het opstarten van Patisserie Tima.