Interview met vrijwilliger Jacqueline Luijendijk

Binnen de projecten van Hoedje van Papier wordt samengewerkt met ontzettend veel vrijwilligers. Zonder hen zou de stichting niet kunnen bestaan. Tijd om een van onze vrijwilligers in het zonnetje te zetten: Jacqueline Luijendijk; vrijwilliger bij Hoedje van Papier sinds 6 september 2014 en werkzaam als docent bij de projecten Computerwijk, TaalOnderonsjes en SamenDoorSamen.

jacquelineJacqueline: “Ik zag een vacature van Computerwijk voorbijkomen. Hoedje van Papier zocht vrijwilligers die computerles wilden geven. Lesgeven leek me erg leuk, ik help graag mensen, maar het leek me ook goed voor mezelf. Ik had weinig zelfvertrouwen en vond dat het tijd was om hieraan te gaan werken.

Ik vond het heel spannend om aan de slag te gaan. Het was een gigantische drempel die ik over moest, maar ik moest het doen. In het begin keek ik de kat uit de boom. Ik leerde van de ervaringen van mijn mededocenten en langzamerhand durfde ik steeds meer initiatief te nemen.

Inmiddels geef ik taalles, computerles en fietsles en ik vind het harstikke leuk. Ik kom onder de mensen en leer van hen. De lessen zijn zo belangrijk voor de cursisten: het is lastig als je ergens woont en de taal niet kan spreken of als je belangrijke brieven niet kan lezen. Vaak kunnen de kinderen van deze mensen dan wel vertalen, maar zij begrijpen ook niet alles. Ik wil mensen helpen minder afhankelijk te worden. Dat zou ik zelf ook fijn vinden als ik in het buitenland zou wonen.

Sinds ik lesgeef is mijn zelfvertrouwen verbeterd, ik ben niet meer zo zenuwachtig en ik durf meer voor mezelf op te komen. Voor de klas staan is een hele ervaring: ik durf voor de groep te staan en durf de leiding te nemen. Dat had ik nooit achter mezelf gezocht. Als ik nieuwe mededocenten ontmoet, dan help ik hen zoals ik zelf ook werd geholpen. Als ik zie dat iemand onzeker is dan denk ik terug aan de tijd dat ik ook zo was. Ik geef nieuwe docenten de ruimte en stel hen gerust. Het werk moet namelijk gewoon leuk zijn, voor de cursisten maar ook voor de docenten.

Hoedje van Papier betekent veel voor mij. Zonder jullie was mijn oude leventje gebleven zoals het was. Ik heb nu meer vertrouwen in mezelf en in andere mensen.”