Het verhaal van Lubana: van deelnemer naar werknemer

Lubana was deelnemer en is nu projectsecretaris van SamenDoorSamen

‘Als je je inzet dan komt de kans vanzelf’

Lubana maakte binnen korte tijd carrière bij SamenDoorSamen. Zij begon als deelnemer van het project, werd vrijwilliger, stagiaire en werkt er nu 24 uur in de week als Projectsecretaris. “Ik heb geleerd dat je inzetten zin heeft en dat de kans dan vanzelf komt.”

Net in Nederland aangekomen wilde zij het liefst verder met de studie die zij volgde in Syrië of meteen aan het werk. “Maar dat was geen optie. Ik moest eerst de taal leren, mensen ontmoeten, een netwerk opbouwen en de stad leren kennen.”

Op de school van haar dochters vond zij een folder over de Voorleesexpress, naast SamenDoorSamen een van de projecten van Stichting Mano. “Ik wilde dat mijn dochters hun Nederlands verbeterden en legde contact. Dat was mijn startpunt in Nederland.”

Lubana ging zelf naar verschillende Rotterdamse scholen van DUO voor taalles. “Maar het was altijd maar twee of drie keer per week. Niet genoeg om de taal onder de knie te krijgen. Bij SamenDoorSamen leerde ik veel meer dan alleen de Nederlandse taal.”

Bijvoorbeeld door Toekomsttraining te volgen. “Tijdens die training maakte ik een stappenplan, dacht na over mijn doel en hoe ik het kon bereiken. Ik leerde verder hoe je een cv en sollicitatiebrieven maakt en oefende sollicitatiegesprekken. Alles wat ik leerde, hielp mij bij het vinden van werk.”

Lubana (35), moeder van twee dochters en student Accountancy, is ambitieus. “Mijn dochters zijn mijn motivatie, ik wil een rolmodel voor hen zijn. Binnen onze cultuur studeren en werken vrouwen wel, maar in het algemeen komen huis, kinderen en de opvoeding op de eerste plaats. Het is belangrijk dat mijn dochters onze cultuur en Arabisch leren, maar ik wil ook dat ze de kans krijgen een opleiding te volgen en goed werk te vinden.”

SamenDoorSamen biedt de juiste sfeer om snel veel te leren, vindt Lubana. “Ze kijken naar jouw talent, ze nemen je bij de hand, halen belemmeringen weg, tot je jouw doel bereikt. Nieuwe deelnemers komen hier binnen en hebben geen doel. Hier helpen wij deelnemers echt op weg naar een opleiding of werk.”

Als vrijwilliger wilde Lubana iets terugdoen, andere nieuwkomers helpen. “Door het vrijwilligerswerk heb ik veel ervaring op kunnen doen. Ik kon mij zelf laten zien. Hoe positiever de omgeving is, hoe sneller je jezelf kan ontwikkelen en waarde toe kan voegen.”

Ze was maatje voor zes nieuwkomers en hielp hen met de taal. “Ik heb Nederlandse lessen gegeven, eerst als docent-assistente en daarna docent van het niveau A1. Bij Toekomsttraining was ik ook docent-assistente.”

En nu werkt Lubana als Projectsecretaris. “Mijn hoofdtaak is de administratie van projecten bijhouden, omdat dat bij mijn opleiding past. Maar ik organiseer ook  de training ‘Fijn om thuis te zijn’ die ik zelf heb bedacht. De training besteedt aandacht aan de relatie binnen het gezin. Hoe gaan de partners met elkaar om en hoe is de relatie tussen ouders en kinderen? En omdat ik van debatteren hou ga ik die training ook organiseren. Ik vind het echt belangrijk om te leren discussiëren en debatteren.”

SamenDoorSamen is trots dat Lubana er nu werknemer is. Tijdens de teammiddag werd het benoemd als wat is bijgebleven van het afgelopen jaar, vertelt Lubana. “Dat vind ik superleuk en het is het bewijs dat het project succesvol is.”

Tekst: Bart van Zessen
Fotografie: Z

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: