‘Geef nooit op en vertrouw dat het goedkomt!’

Binnen ons project SamenDoorSamen trainen wij deelnemers als ervaringsdeskundigen. Door deelname aan deze training kunnen zij hun ervaringen inzetten om andere deelnemers te ondersteunen, hun stem te laten horen in de stad en hiermee draagvlak te creëren. Elke week deelt Mano het verhaal van een ervaringsdeskundige. Deze week het verhaal van Saeed (33).

‘Vijf jaar geleden kwam ik helemaal alleen vanuit Syrië naar Nederland. Natuurlijk was ik blij dat ik veilig was, maar ik vond het ook heel moeilijk om hier een leven op te bouwen. Ik kende niemand, ik sprak de taal niet, ik begreep de mensen niet en eigenlijk wist ik ook niet hoe ik dat moest veranderen. Gelukkig kwam ik snel bij stichting Mano terecht; zij hebben mij ontzettend geholpen. Ik kreeg een maatje – Sjoerd – die me hielp om de taal te leren en Rotterdam te leren kennen, ik deed veel cursussen zoals Hoe presenteer je jezelf en Solliciteren, en ik deed mee aan activiteiten waardoor ik vrienden kreeg. We zijn naar het strand geweest, de dierentuin, de Kuip en verschillende musea. Heel leerzaam én gezellig.

Ik ben door Mano en SamenDoorSamen zo goed geholpen, dat ik merkte dat ik zelf ook mensen wil helpen. Daarom doe ik nu ook de opleiding Maatschappelijke Zorg en daarom word ik ook ervaringsdeskundige. Als ervaringskundige kan ik goed ondersteunen omdat ik weet hoe lastig en eenzaam het leven in een nieuw land kan zijn, maar ik weet ook dat je bij SamenDoorSamen op de goede plek bent. Dus tegen nieuwe Rotterdammers zeg ik: wij zijn er voor je en we gaan je helpen bij alles wat je wil leren. Bovendien laat ik je zien dat je in de mooiste stad van het land woont: Rotterdam! Met zoveel verschillende culturen, bijzondere gebouwen en lieve mensen. Dus; geef nooit op en vertrouw dat het goed komt!’

Elke week deelt Mano het verhaal van een ervaringsdeskundige.
.
Het project SamenDoorSamen wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor asiel, migratie en integratie.