Flor wil iedereen laten zien hoe belangrijk de natuur is

Flor (17), die opgroeit bij ons partnerproject Pachachaca in Peru, wil Milieukunde gaan studeren om bij te dragen aan natuurbescherming. Ze heeft het toelatingsexamen om naar de universiteit in Cuzco te kunnen inmiddels knap gehaald. Met al haar kennis wil ze straks meer bewustzijn creëren. “Ik wil laten zien hoe bijzonder de natuur is en hoe hard we haar nodig hebben om zelf goed te kunnen leven”, stelt ze.

Graag neemt ze je mee op rondleiding. Langs alle planten, bloemen, struiken en fruitbomen die in de tuin van gezinshuis Pachachaca groeien en die haar fascineren. Bij iedere plant heeft ze wel een verhaal. Ze vertelt wat de plant bijzonder maakt, welke geneeskrachtige werking de soort herbergt of over wat je ziet als je hen door een microscoop bekijkt. “Ieder blaadje is een wereld op zich.”

Bewondering heeft Flor voor wat mensen uit kleine gemeenschappen van de Andes allemaal weten van bloemen en planten. “Ze kennen elke soort en weten waarvoor ze deze kunnen gebruiken, of ze geneeskrachtig zijn. Wij gaan naar de apotheek of naar de dokter, maar hoger in de bergen kan dat niet eenvoudig. De mensen zijn dan eerst aangewezen op de planten.”

Flor kwam in gezinshuis Pachachaca wonen toen ze 11 jaar was. Haar moeder werd ernstig ziek en omdat haar oma de zorg voor haar moeder op zich nam was er niemand die zich met haar opvoeding kon bezig houden. “Ik ging al naar school in Calca en ons werd gezinshuis Pachachaca aangeraden zodat ik hier kon wonen en onderwijs kon blijven volgen.”

Een goede familie
Pachachaca betekent nu thuis voor haar. “Zoals iedereen zich een thuis voorstelt. Een plek waar ze van je houden, waar gekookt wordt, waar spelletjes worden gedaan, waar je veel kan leren en waar heel veel wordt gelachen. Alle dingen die je bij een goede familie aantreft, maar onze familie is alleen wat groter.”

Het was ook de plek waar Flor haar verlegenheid van zich af schudde en waar werelden voor haar open gingen door alles wat ze leerde, door de gesprekken die er werden gevoerd. “Hoe meer broers, zussen en vrienden je hebt, hoe meer meningen gedachten en ideeën je kunt uitwisselen. Het is heel gaaf om de mening van anderen te horen en om die met jouw eigen visie te combineren.”

Ook over de natuur en het milieu wordt veel gesproken. “Er is veel vervuiling, ontbossing, er woeden natuurbranden”, stelt Flor. “Veroorzaakt door ons, de mensen. Natuurgebieden verdwijnen, dieren sterven uit en sommige plantensoorten kunnen niet overleven. Dit alles houdt ons en mij bezig en ik wil de natuur beschermen. Maar zoiets kun je niet alleen, daar heb je heel veel steun van anderen bij nodig.”

Van wie krijgen we zuurstof?
Door kennis van haar gemeenschap en die van andere culturen te combineren met alles wat Flor gaat leren tijdens haar studie wil ze straks van waarde zijn voor de natuur. Ze wil onderzoek doen en toespraken houden, ze wil vervuiling tegengaan, de industrie ter verantwoording roepen en vooral heel veel bewustzijn creëren.

Flor: “Ik wil ervoor zorgen dat mensen gaan beseffen dat wij zelf de natuur zijn en hoe belangrijk planten zijn voor ons bestaan. Wat kunnen wij beginnen zonder planten, bloemen, dieren, schoon water en bomen? Er zal geen goed leven mogelijk zijn. Want van wie krijgen we zuurstof, waar komt ons voedsel vandaan? Daarom is het belangrijk hoe je om gaat met afval, wat je wel of niet koopt en hoe je werkt.”

Ze heeft heel hard gestudeerd om het universitair toelatingsexamen van tachtig vragen over biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en nog veel meer goed af te ronden. En nu staat er nog een toelatingsexamen van de studie zelf op het programma. “Maar ik weet wat ik graag wil doen. Op school koos ik altijd voor de natuur met werkstukken of spreekbeurten over herbebossing en geneeskrachtige planten. Bij Pachachaca is mijn interesse alleen maar toegenomen.”