Feestelijke en leerzame jaarafsluiting voor taalvrijwilligers en Rotterdamse organisaties

Op de Dag van de Vrijwilliger heeft Stichting Mano het jaar feestelijk afgesloten met taalvrijwilligers en diverse Rotterdamse organisaties dit dankbaar gebruik maken van de enthousiaste inzet van deze onmisbare vrijwilligers. Het werd een leerzame middag in Bibliotheek Rotterdam met verschillende workshops en heel veel gezelligheid.

Vanuit Stichting Mano bestond de wens om in een afsluitend evenement samen te komen om meer onderlinge samenwerking te bewerkstelligen tussen taalorganisatie en binnen het taalnetwerk, om vrijwilligers uit te wisselen en om het mogelijk te maken om de taalleerder sneller en makkelijker door te kunnen sturen naar andere organisaties inclusief warme overdracht.

Stichting Mano verzorgt al jaren trainingen voor (taal)vrijwilligers Rotterdam breed. In opdracht van Gemeente Rotterdam worden zowel basis als gevorderde trainingen georganiseerd. “Het leuke aan deze trainingen is, is dat iedereen die zich met taal bezig houdt mag en kan aansluiten”, stelt coördinator Melanie. “Tijdens de trainingen kwam vaak naar voren dat de deelnemers veel organisaties van andere vrijwilligers niet kenden.”

Miniworkshops
De dag stond in het teken van een feestelijke afsluiting van het jaar, als bedankje voor de vrijwilliger voor zijn/haar inzet op de Dag van de Vrijwilliger. Na een plenaire sessie over behaalde resultaten en informatie over verschillende organisaties middels korte pitches, stonden er miniworkshops op het programma. “We wilden ook inhoudelijk wat meegeven”, stelt Melanie.

Ancella de Heer van de Bibliotheek Rotterdam gaf een presentatie over het Ontwikkelplein van de bieb op de eerste verdieping. Reint van der Vlis van Stichting Lezen & Schrijven nam geïnteresseerden mee in de wereld van rekenvaardigheid en laaggecijferdheid, en Corintha van Apon ging actief aan de slag om deelnemers te inspireren met activerende werkvormen die taalvrijwilligers zelf in de praktijk kunnen brengen. ‘Het liefst waren we naar alle drie de miniworkshops gegaan want ze waren allemaal interessant’, lieten bezoekers na afloop weten.

Enthousiast
Tijdens de afsluitende netwerkborrel was het een feest om te zien dat iedereen zo enthousiast is, dat we elkaar nu beter kunnen vinden en nieuwsgierig zijn naar elkaar en elkaars werkwijze. “We kunnen alleen maar hopen dat we een zaadje hebben geplant voor aankomende jaren dat we dit event mogen uitbreiden naar een groots Rotterdam breed event. Aan de inzet en enthousiasme van alle aanwezigen zal het niet liggen!”

Dank aan de aanwezige vrijwilligers zonder jullie was het event geen succes geworden. Ook dank aan de organisaties die een pitch wilde leveren, helaas kon niet iedereen fysiek aanwezig zijn, maar was wel iedereen vertegenwoordigd middels flyers in de goodiebag. En dank aan de gemeente die alle vrijwilligers, ook met een klein cadeautje in de goodiebag, heeft bedankt voor hun inzet tijdens afgelopen jaar.