Fatima zet eerste stappen naar succesvolle patisserie binnen SamenDoorSamen

Fatima ontwikkelde haar hobby bakken tijdens SamenOndernemen tot Patisserie Tima. “Je maakt lekkere dingen, zeiden de mensen, waarom verkoop je niet wat je bakt?” Ze ging aan de slag, en met succes: steeds meer klanten weten haar te vinden. “Uiteindelijk wil ik echt een eigen zaak openen waar klanten ook op bezoek kunnen komen voor Marokkaanse thee en koffie met patisserie.”

Fatima is 29 jaar, is van origine Marokkaanse, maar groeide in Frankrijk op en woont nu bijna vier jaar in Nederland waar ze een nieuw leven opbouwde. Naast Patisserie Tima, dat ze runt als zelfstandig ondernemer, heeft zij ook samen met haar nicht zeepwinkel Freshka in het centrum van Rotterdam.

Doordat iemand haar tipte deed zij mee aan SamenOndernemen, het traject van SamenDoorSamen dat nieuwkomers de kans biedt een eigen onderneming neer te zetten of te versterken. “Ik heb zo veel mensen leren kennen en mijn netwerk uitgebreid. Tijdens het traject kon ik de eerste stappen zetten om mijn patisserie te beginnen. Nu wil ik doorgaan en alle kansen benutten die ik krijg.”

Eigen recepten
Patisserie was altijd al een belangrijke passie voor Fatima. “Ik bakte samen met mijn familie en heb veel geleerd van mijn moeder. Het zit in de familie, maar dan gaat het vooral om Marokkaanse koekjes. In Frankrijk heb ik zelf ook veel geleerd. Ik keek video’s en ken mensen die ook patisserie doen. Nu heb ik heel veel eigen recepten.”

Door een droevige wending in haar leven besloot Fatima het roer om te gooien. “Ik woonde in Frankrijk en toen is mijn vader overleden. Dit was alsof mijn leven stopte. Om verder te kunnen wilde ik alles veranderen, een andere plek, stoppen met mijn studie Marketing en weer doen wat ik vroeger leuk vond: bakken.”

In het begin in Nederland was Fatima verlegen, vertelt ze in de ontvangstruimte die grenst aan haar bakkerij. Door de cursussen van het ondernemerstraject en door mee te doen aan de sociale activiteiten leerde ze Nederlands te durven praten. “En ik merkte dat klanten het leuk vinden wanneer ik mijn verhaal vertel als ze mijn producten proeven.”

Reclame
Haar tip voor nieuwkomers is: maak een plan met passie en geef niet op. “Want het is best lastig, als je hier nieuw bent. Je moet de taal leren, mensen leren kennen, de cultuur begrijpen. Maar je moet blijven geloven in jouw droom. En wanneer je houdt van wat je doet, moet je het gewoon doen en dan wordt het vanzelf een succes.”

Met Patisserie Tima combineert Fatima creativiteit en zelfstandigheid. “Ik hou van zelf dingen maken en ik wil zelf mijn gang kunnen gaan.” En dat levert drukke weken op. “Ik heb veel particuliere klanten, via Facebook, Instagram en advertenties. En mensen keren terug en maken reclame voor mij zodat er nieuwe klanten komen.”

Een tijdje terug was zij door heel de stad Rotterdam te zien op grote billboards. “Een mevrouw van de Kamer van Koophandel heeft mijn profiel aan Ondernemen010 gegeven en toen zijn mijn nicht en ik geïnterviewd over de zeepwinkel. Mijn foto verscheen overal in de stad en ons verhaal werd gedeeld met heel Rotterdam via de website en sociale media.”

Grotere bestellingen
Fatima verzorgt ook workshops voor kinderen en volwassenen. “Ik wil hier meer werk van maken. Bijvoorbeeld voor kinderfeestjes. Ik heb al workshops gegeven voor Stichting Mano als activiteit in de noodopvang. Ook wil ik, naast particulieren, meer bedrijven bereiken. Dat zorgt voor grotere bestellingen in plaats van een taart of een paar cupcakes.”

Meer weten? Kijk op: Patisserie Tima!

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Nieuwe Rotterdammert.