Een lesje Arabisch voor medewerkers van de bibliotheek!

Stichting Mano wordt dankzij ons Opleidingsprogramma Ervaringsdeskundigheid regelmatig door organisaties gevraagd voor een training Interculturele Communicatie. Bijvoorbeeld bij Bibliotheek Rotterdam waar we onlangs samen met ervaringsdeskundige Nour Alzaman Abou Chair van Arabic is Simple een training verzorgde voor de Missielijn Taal en Jeugd 6-12 jaar.

De medewerkers van de missielijn kregen informatie, tips en trucs over hoe je makkelijker kunt communiceren met nieuwkomers/anderstaligen. Er zijn vaak al veel verschillen tussen mensen uit verschillende wijken, subculturen, regio’s, dus laat staan hoe lastig het soms kan zijn om iemand uit een ander land echt te begrijpen, nog los van een mogelijke taalbarrière.

Nour (tweede van links op de eerste rij) leerde de werknemers van de bibliotheek een lesje Arabisch om te laten voelen hoe lastig het soms kan zijn om een nieuwe taal te leren en dat het nog niet meevalt om zo’n nieuwe taal snel op te pakken en de woorden goed en met de juiste intonatie uit te spreken.

Referentiebril
Door organisaties die veel met verschillende culturen werken, worden wij benaderd om deze training te verzorgen om zo personeel meer bewust te maken van culturele diversiteit en interculturele communicatie. Hoe kun je op zo’n manier communiceren dat je zeker weet dat een boodschap, ongeacht achtergrond en referentiebril, goed overkomt?

De training leert deelnemers zich bewust te worden van het eigen referentiekader. We kijken allemaal door een bepaalde bril gevormd door opvoeding, cultuur, etc. en dit kan belemmerend werken in de communicatie of samenwerking met nieuwkomers met een andere culturele achtergrond.

DUO for a JOB en Vopak
De training Interculturele Communicatie verzorgden wij eerder ook voor DUO for a JOB, een organisatie die jongvolwassen nieuwkomers koppelt aan de vaardigheden en ervaringen van 50-plus mentoren om samen stappen te maken op weg naar een opleiding of werk.

Ook werd de training gegeven aan medewerkers van Vopak die samen met onze deelnemers een weekend gingen zeilen om elkaar te leren kennen en die hun kennis, ervaring en netwerk voor onze deelnemers zullen inzetten.