Een goede toekomst met het exporteren van handwerkproducten uit de Andes

Als je de ambachtelijke werkplaats van Tulia binnengaat, word je omringd door kleuren en figuren die typisch zijn voor de Andes-cultuur, geweven, verwerkt en genaaid in poncho’s, tassen, sjaals en allerlei mooie handgemaakte producten. Sluiting van werkplaats en winkel dreigde, maar met de steun van Pachachaca, onze partnerorganisatie in Peru, kan Tulia met geheven hoofd verder, zo vertelt zij in een video.

Met het microkrediet van het programma kon zij investeren in een weefgetouw met pedaal en materialen om te kunnen blijven produceren terwijl beurzen en bestellingen stopten tijdens de pandemie. Nu is ze ‘back in business’ en droomt ze van een patent op haar merk, haar  producten exporteren en een goede toekomst voor haar gezin. En als je in Calca bent moet je zeker even stoppen om een ​​bezoek te brengen aan de werkplaats van Tulia!

Paypa is een programma gericht op ondernemerschap. Het ondersteunt vrouwen en mannen bij het ontwikkelen of verbeteren van een micro-onderneming. Deelnemers aan het programma zijn niet ‘kredietwaardig’ voor het financiële systeem, omdat ze geen onderpand hebben en niet kunnen aantonen dat ze in het verleden genoeg hebben verdiend. Vanuit Paypa begeleiden we hen met trainingen, monitoring, advies en startersleningen. Zo kunnen we blijvend succes garanderen.

In onderstaande video vertelt Tulia wat deelname aan Paypa voor haar, haar handwerkatelier en haar familie betekent. De video over Paypa is gemaakt in samenwerking met La Cosecha Productora Cultural!