Dunya-traject geeft nieuwkomers meer kansen in de zorg

Laleh Moradi kijkt uit naar september. Dan begint zij via Stichting Mano met het Dunya-traject Maatschappelijk Zorg dat haar de kans geeft op een vaste baan in de Ouderenzorg. Dankzij dit bijzondere traject waarin Albeda en Humanitas samenwerken kan zij haar taalniveau verbeteren en al snel veel werkervaring opdoen tijdens een stage.

Laleh Moradi komt uit Iran, woont al zeven jaar in Nederland en heeft haar MBO2 Verzorgende IG diploma al gehaald. “Ik woon hier omdat hier vrijheid is”, zegt ze. “Voor mij is het heel belangrijk om zelfstandig te zijn met een eigen baan.” Ze kiest voor de zorg omdat ze houdt van het contact met mensen en wil leren hoe ze anderen goed kan helpen. “Deze opleiding Helpende Zorg en Welzijn past mooi bij mijn wensen en ervaring.”

Maar een opleiding doen, stagelopen of werk vinden in de zorg is nog niet zo makkelijk als je nieuw bent in een land en de taal nog beter wil leren. “Werkgevers willen werknemers met ervaring”, stelt Kevin van Hengel, opleider Welzijn, Hulpverlening & Informele zorg bij Humanitas. “Maar waar moet je die ervaring opdoen als overal de deuren voor je neus dichtklappen? Vanuit die gedachte willen wij met dit traject nieuwkomers de kans geven werkervaring op te doen tijdens de opleiding die ook meer aandacht besteedt aan Nederlands.”

Vertrouwen
Het zou mooi zijn als deelnemers na hun eerste stagejaren al ergens aan de slag kunnen, vindt Alon Klaver, docent Maatschappelijke zorg bij Albeda Zorgcollege. “We hopen vervolgens dat dit navolging krijgt in de sector, dat er steeds meer organisaties, en ook Gemeente Rotterdam, zien wat er gebeurt en het vertrouwen in deze toekomstige werknemers groeit.”

Het Dunyatraject Maatschappelijk Zorg (MZ) is in 2021 op initiatief van Alon (en collega Angela) gestart door het Albeda Zorgcollege dat hierbij gaat samenwerken met Humanitas en Mano. In september 2021 starten zes deelnemers van Stichting Mano de pilot van het Dunyatraject MZ. Twee deelnemers volgen hun eerste stagejaar bij Mano en vier deelnemers gaan stage lopen bij Humanitas.

Omdat er een tekort is aan personeel in de zorg, wat nog eens extra duidelijk werd tijdens de coronacrisis, is het verstandig meer naar mensen dan naar papieren te kijken, vinden Kevin en Alon. “Als zorg in je hart zit heb je zestig procent van de opleiding al in the pocket en zit je zeer waarschijnlijk goed”, stelt Kevin.

Vaste baan
Alon: “Bij een recente diplomering zat een studente uit Wit-Rusland die nog maar kort in Nederland is. In haar eigen land is ze endocrinoloog, maar hier in Nederland beheerst ze de taal nog niet voldoende. Ze werkt nu met verstandelijk beperkten op een dagbesteding en binnen een jaar heeft zij een niveau 4 diploma gehaald.”

Laleh verwacht veel van het Dunya-traject MZ. “Ik wil leren hoe ik ouderen blij kan maken en hen kan helpen, maar ik wil ook mijn taalniveau nog verbeteren. Zo hoop ik uiteindelijk een vaste baan te krijgen. Ik heb echt heel veel zin in deze opleiding.”

Kevin van Hengel (links) en Alon Klaver: “Werkgevers willen werknemers met ervaring, maar waar moet je die ervaring opdoen als overal de deuren voor je neus dichtklappen? Vanuit die gedachte willen wij met dit traject nieuwkomers de kans geven werkervaring op te doen tijdens de opleiding die ook meer aandacht besteedt aan Nederlands.”

Laleh Moradi (rechts) en klasgenoot Suher Altoqi. Suher is ook deelnemer bij Stichting Mano en zal in september via het Dunyatraject starten met haar stage bij Humanitas / Welzijn Feijenoord. Zij zal bewoners ondersteunen bij praktische zaken zoals de administratie en het sociaal netwerk.