Docent administratieve vaardigheden bij Met Taal Op Orde

Als docent administratieve vaardigheden bij Met Taal Op Orde (MTOO) verzorg je les aan groepjes van ongeveer acht à twaalf volwassenen met als doel de financiële zelfredzaamheid van de deelnemer te vergroten. Doel van de lessen: het opbouwen en vergroten van een sociaal netwerk, de Nederlandse taalvaardigheid verbeteren, kennis over financiën en administratie vergroten en deze op orde brengen, en het verkrijgen van een groter begrip van de Nederlandse regelgeving. De les duurt wekelijks twee uur. Een MTOO traject duurt maximaal twaalf weken.

Omschrijving
Een slechte beheersing van de Nederlandse taal is een veel gehoorde reden voor problemen met het beheer van de persoonlijke administratie. Want wanneer je niet in staat bent (financieel) administratieve taal te begrijpen, liggen achterstallige betalingen en schulden op de loer.

Met Taal Op Orde is gericht op het vergroten van de woordenschat en de kennis over administratie met als doel de zelfredzaamheid van de deelnemer te verhogen. Als docent bij Met Taal Op Orde geef je een les aan een groep volwassenen met een migratieachtergrond. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere het ordenen van de post, inkomsten, uitgaven, (be)sparen en financiële valkuilen. Ook schenk je aandacht aan Nederlandse taal, specifiek gericht op termen die veel voorkomen in de administratie van de deelnemers.

Tijdsinzet
De lessenreeks varieert van 8 tot 12 weken. De lessen vinden wekelijks plaats en duren elk twee uur. Er is lesmateriaal ontwikkeld, waar je als docent gebruik van maakt. Stichting Mano biedt ook een training aan, zodat je goed voorbereid van start gaat. Tijdens het traject heb je een vast aanspreekpunt waar je terecht kunt voor vragen en advies.

Wij vragen:

• Een goede beheersing van de Nederlandse taal;
  • Het beschikken over voldoende digitale vaardigheden;
  • Kennis van Microsoft programma’s is een pré;
  • Een open, nieuwsgierige houding en interesse in culturele diversiteit;
  • Enthousiasme en geduld om anderen iets uit te leggen;
  • Beschikbaarheid 2 a 3 uur per week voor een periode van 6 tot 8 weken.

Wij bieden:

• Kant en klaar lesmateriaal;
  • Een coördinator die jou begeleidt en aan wie je vragen kunt stellen;
  • De mogelijkheid tot deelname aan verschillende trainingen van Stichting Mano, waaronder een basistraining;
  • Een vrijwilligersvergoeding.

Achtergrondinformatie Stichting Mano
Stichting Mano wil dat alle kwetsbare Rotterdammers kunnen meedoen in de samenleving en ontwikkelt hiervoor diverse programma´s en activiteiten. Op die manier dragen wij bij aan een Rotterdam waar plek is voor een ieder; een stad waar iedereen op een volwaardige manier kan meedoen, ook degenen voor wie dat in eerste instantie minder vanzelfsprekend lijkt.