Deelnemers Mano acteren in theaterwandeling Ik Ben Hier Rotterdam

Reserveer alvast een kaartje voor de interactieve theatervoorstelling ‘Ik Ben Hier Rotterdam’ die in september wordt opgevoerd! Stichting Mano werkt bij deze voorstelling, die je al wandelend door Rotterdam beleeft, namelijk samen met ‘Zout speelt’. De acteurs zijn voor een groot deel via ons programma SamenDoorSamen gekomen. ‘Zout speelt’ is ook nog op zoek naar vrijwilligers die kunnen helpen bij de voorstelling.

In de weekenden van 16 en 23 september speelt Zout de interactieve theatervoorstelling Ik Ben Hier. Het decor: de stad Rotterdam. Tijdens een wandeling van de Hofbogen naar De Nieuwe Gaffel in het Oude Westen vertellen voormalig vluchtelingen die nu in Rotterdam wonen hun verhaal: “Ik ben geen vluchteling, ik vertel je liever mijn naam.”

Op een intieme en persoonlijke manier komt het publiek in de vertrouwde omgeving van Rotterdam meer te weten over het leven van nieuwkomers en de reis die zij noodgedwongen gemaakt hebben. “Ik zit in het midden van de coupé en zie de agent op mij afkomen. ‘Paspoort!’ roept hij naar mij. Maar ik heb geen paspoort. Dan gaat het vertreksignaal van de trein. De agent gaat snel naar buiten en laat mij achter. Een vrouw schuin tegenover mij heeft het gezien. ‘You are lucky’, zegt ze. ‘You are lucky.’”

Verhalen over vluchtelingen in de media lijken soms abstract en ver weg. Onder artistieke leiding van Letizia Rompelberg maakt Zout met het theaterproject Ik Ben Hier deze verhalen concreet en invoelbaar voor mensen zonder migratie achtergrond. De spelers zijn geen acteurs, maar ervaringsdeskundigen die hun eigen verhaal vertellen in een artistieke context. Dit zorgt niet alleen bij het publiek voor een intieme en pure beleving, Zout geeft hiermee tevens de spelers de mogelijkheid hun eigen verhaal aan een groter publiek te vertellen.

De voorstelling Ik Ben Hier is tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Mano, en wordt mede mogelijk gemaakt door VSB fonds, ZOZ fonds en Gemeente Rotterdam. Tickets voor ‘Ik Ben Hier Rotterdam’ zijn vanaf heden verkrijgbaar via de website van Zout Speelt.

Zout speelt is ook nog hard op zoek naar vrijwilligers. We zoeken vrijwilligers voor publieksbegeleiding, als runners en bij de kassa. Meer informatie over vrijwilligerswerk is hier te vinden.

(Foto: Thomas Segers)